Waarom staat er in de gebruikershandleiding van mijn blender dat je hem niet aan moet zetten als er niks in de kan zit?

Ik wilde weten of hij het deed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het nou niet of juist wel goed? Of maakt het niet uit?

Het beste antwoord

De fabrikant van de blender zet zo'n waarschuwing in de handleiding omdat het risico bestaat dat de motor in zijn product schade op kan lopen doordat deze onbelast toeren bereikt die het niet aankan en daardoor kapot kan gaan.

Je moet daarbij denken aan lagerverankeringen die niet berekend zijn op zeer hoge toerentallen waardoor heel veel meer hitte vrijkomt, waardoor extra slijtage ontstaat of een defect kan ontstaan.

Maar het kan in ieder geval geen enkel kwaad als je de blender even kortstondig aanzet zonder iets in de beker te hebben gedaan, om enkel de werking te testen.
Dit doet ook niets af aan de normale garantie die je op het apparaat hebt.

Dus even 'BRROEMMM, BROEMMMMMMM' doen met een lege beker zal de blender niet slopen en heeft geen gevolgen voor de garantie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was wel iets langer, ook omdat er verschillende standen op zitten.

Andere antwoorden (2)

Dan krijgt hij geen weerstand. Dat is niet goed voor een elektromotor. Daarbij is het niet echt milieuvriendelijk; )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het heel slecht dat ik het heel even heb uitgeprobeerd? Hoezo is het niet milieuvriendelijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een onzin. Elektromotoren vinden het 'heerlijk' zonder weerstand te draaien. Zo slijten ze het minst. En het is zeer milieuvriendelijk, want in die toestand verbruiken ze het minste energie. Larie dus. -1.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor dat kan echt geen kwaad. Wanneer je dat ding een half uur laat draaien is het een ander verhaal. Het is niet echt milieuvriendelijk, aangezien het geen nut heeft om hem aan te zetten zonder er iets me te doen; )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja is goed flappie, laat jij lekker al jouw elektronische apparaten aanstaan wanneer je ze niet gebruikt:@
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Andre666
Je bent effe naast de kwestie aan het lullen.
De vraag eens goed lezen en dan zie je dat het gaat om een test, d.w.z. dat je even kijkt of het ding werkt en dan terug afzet.
En dat: 1. kan geen kwaad 2. is het wel degelijk de manier om een blender te testen en 3. het beetje energie dat je zo gebruikt is verwaarloosbaar.
Als je de motor van de blender zonder weerstand laat draaien, doet hij dat met een enorm toerental. De fabrikant heeft de mesjes van de blender daar niet op gebouwd. Door de centrifugaalkracht kunnen de mesjes uit elkaar vliegen. Breken dus. En dan kan de blender de blender in. Kortom: koop een blender die goed gebouwd is, daar staat zo een waarschuwing niet bij. Voordeel is dan ook dat de messen van dusdanige kwaliteit zijn dat je er harde zaken als ijsblokjes mee kunt crushen. Goedkoop blijkt dikwijls duurkoop.