waar bestaat een lamp uit?

uit wat voor onderdelen bestaat een lamp.
ik weet er wel een paar.

-wolfraam
-kwartglas

maar meer weet ik ook niet:(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Een vitting, en draadjes om het wolfraam met de polen (de vitting) te verbinden.

Toegevoegd na 1 uur:
Een vitting is het onderste gedeelte van de lamp, zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een vitting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een e27 fitting. Waar de e voor Edison staat, hij was de uitvinder van de de draaifitting. Je hebt ook nog bajonet fittingen. Die zitten meestal daar waar veel trillingen zijn. Zoals in een fabriek of in een auto. Deze hebben 2pootjes aan de zijkant. Hiermee druk je lamp in de fitting en draait een kwartslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lamp is een lamp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe jij maar een TL lamp in een E27 fitting. Suc6
Er van uit gaande dat je het over een moderne gloeilamp hebt zit er het volgende in;
Wolfraam voor de verlichting
Glas voor levensduur en bescherming.
Een edelgas. Argon of xenon. Stikstof word ook wel eens gebruikt omdat het een niet actief gas is.
Tot de jaren 60 werden gloeilampen vaccium gemaakt. Hierdoor is dikker glas nodig.
Dan is er nog metaal in verwerkt voor de fitting. Koperdraad naar de fitting toe. En wat isolators wat de gloeidraad op zn plaats houd.

Een halogeenlamp staat het gas onder een hogere druk ivm een gloeilamp. Hierdoor is de bol kleiner en zal de lamp vele malen warmer worden. De levensduur is iets langer met een beter rendament.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verklaar die min eens nader.