Is het waar dat je een batterij eerst helemaa leeg moet laten lopen?

Als je een nieuwe mobiel, iPod en zo, hebt. Klopt het dan dat de batterij minder snel
Leeg loopt als je hem de eerste keer leeg laat lopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Je kan hem bij eerste keer gebruik eerst even goed kalibreren door hem eerst zo goed als leeg te laten lopen, en dan weer helemaal opladen.

Als hij leeg is blijf dan niet steeds de accu leegtrekken door hem steeds aan te doen totdat hij helemaal niet meer aangaat waarom?:

Men moet altijd op letten dat de batterij niet helemaal leeg loopt.

Het leeg laten lopen van een Li-Ion batterij onder de waarde van 2.5V kan het beschermings circuit van de batterij uitschakelen. Daarnaast zijn niet alle laders in staat om een batterij die te ver is leeggelopen opnieuw op te laden.

Een Li-Ion batterij kun je het beste elke keer gedeeltelijk leeg laten leeglopen in plaats van dat je herhaaldelijk de batterij volledig leeg te laten lopen. Er kunnen tot 1000 oplaadcycli worden bereikt als men de batterij slechts gedeeltelijk leeg laat lopen. Behalve door het aantal keren dat de batterij wordt opgeladen kan de levensduur van de batterij worden beïnvloed door natuurlijke veroudering. Het capaciteitsverlies van de accu door veroudering is onafhankelijk van gebruik. Echter in dagelijks gebruik is er een combinatie van beide. Het verlies van stroomopname van Li-Ion accu’s is toe te schrijven aan celoxidatie, die een natuurlijk verschijnsel vormt tijdens gebruik en hoort bij het verouderingsproces.

Li-Ion batterijen kunnen noch door oplaadcyclussen of andere externe middelen naar de oorspronkelijke staat worden hersteld.

Het capaciteitsverlies is permanent omdat de metalen die in de cellen worden gebruikt slechts een bepaalde tijd mee te gaan, en op een gegeven moment op zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat is wel het beste. Het is nooit bewezen maar je kan toch eerst je batterij helemaal leeg laten lopen en echt leeg dat die niet meer aan gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is juist andersom. Mobiele apparaten maken over het algemeen gebruik van Li-Ion batterijen. Deze zijn slecht bestand tegen volledig ontladen. Moderne intelligente apparaten schakelen daarom uit als de batterij te leeg dreigt te raken, om beschadiging van de batteij te voorkomen.
bamibal
13 jaar geleden
Nee je moet hem juist de eerste keer helemaal opladen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een aantal keren moet je hem helemaal opladen en helemaal laten leeglopen. En dat geld voor alle accu;'s en batterijen van dit soort apparaten. het beste is dit blijvend te doen. Het verlengt de levensduur van je batterij.

Als je dit doet verlengt het ook de loopduur, en hiemee bedoel ik dat de tijd dat de batterij vol is langer duurt. En dit kan veel tijd schelen, wat natuurlijk handig is als je zon apparaat ver van huis gebruikt zonder de mogelijkheid hem te kunnen opladen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is pertinent NIET waar. Het geldt op z'n best voor NiCd en NiMh accu's. Lithium accu's hebben, zoals hierboven ook al staat, een pokkehekel aan volledig ontladen. Het kan de levensduur ernstig beperken en doet het dat meestal ook.
ja dat is je kunt ook het beste je ipod/phone/pad pas opladen als hij helemaal leeg anders kan je ipod/phone/pad steeds korter met stroom doen