Zijn er gevaren bij het uit elkaar halen(slopen) van een crt-televisie?

Dan bedoel ik bepaalde chemische stoffen of onderdelen waar spanning op kan staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Jazeker, er kan een enorme schok uitkomen die je naar de andere kant van de kamer slingert

Toegevoegd na 3 minuten:
Je moet hem ofwel eerst ontladen (zie bron) of echt heel lang laten staan, in de hoop dat dan de spanning uit de capacitors verdwenen is. Het risico is ZO groot dat ik niet zou aanraden om hem zelf open te maken als je hier geen ervaring mee hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie 2e link voor grote waarschuwingen in het engels over het openen van CRT schermen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'die je naar de andere kant van de kamer slingert' is een beetje overdreven, of je hebt wel een hele kleine kamer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ok, lichtelijk overdreven. Als je er een schroevendraaier insteekt zal je arm een enorme klap krijgen en de schroevendraaier aan de andere kant van de kamer in de muur vast komen te zitten (true story)

Andere antwoorden (1)

Gangbaar is 34KV op hoogspanning van een beeldbuis en ja dat voel je wel even. Na verloop van tijd wordt dit minder, maar dat kan best een weekje duren, zeker op de hele oude buizen TV's. Als de stekker er nog inzit, staat er zeker nog spanning op sommige gedeelten... .

Het poeder uit de beeldbuis zou ik niet inademen.

Gevaar: een (hoog)spanningsschok, vergiftiging als men van plan is de elektronica te eten.