De electro-magnetische microfoon. Die werkte met een dun metalen plaatje als membraan, waaraan een heel klein magneetje was bevestigd. Dit magneetje trilde met het membraan mee in een spoeltje. Hierdoor werd een electrische spanning opgewekt. Later volgde de electro-dynamische microfoon, waarbij de werking omgekeerd was (magneetje onbeweeglijk, spoeltje beweegt). Deze mics zijn zeer robuust en betrouwbaar, geschikt als zangmic voor bands en voor reportagewerk buiten. Voor studio-opnamen wordt ook wel de condensatormicrofoon toegepast, die zeer gevoelig is en een zeer hoge kwaliteit geeft. Nadeel: kwetsbaar en hulp-apparatuur nodig voor de hoge spanning die deze mic nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel zeker weet ik het niet, maar de koolmicrofoon is in 1877 uitgevonden, rond 1900 is de vloeistofmicrofoon uitgevonden. Koolmicrofoon is tot 2000 toegepast in telefoontoestellen (waarschijnlijk niet alle soorten).

dit is in ieder geval wat ik zo kan vinden.