Wat is het nut van het opslaan van locatiegegevens?

Je hoort steeds vaker dat grote bedrijven de locaties opslaan van hun gebruikers. Onlangs Google die wifi informatie verzamelde met streetview, en nu ook Apple blijkt te registreren welke plaatsen je bent geweest. Wat hebben zij voor doel met deze informatie? En moet ik me hier zorgen over maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ze kunnen het gebruiken om hun reclame-boodschappen op aan te passen. Als blijkt dat jij elke dag op dezelfde tijd in dezelfde file staat, kun je als doelwit voor een campagne voor 'het nieuwe werken' geselecteerd worden. Als je vaak bij de McDonald's naar binnen gaat kan de BurgerKing je wel eens gaan spammen met berichten zoals 'probeer ook eens onze kwaliteitshappen'.

Er gaat een wereld open voor doelgerichte marketteers en er zijn bedrijven die goud geld over hebben voor deze geo-informatie. Helaas.

Veel mensen vinden het een bijzonder onprettig idee dat in de gaten gehouden wordt waar ze zijn, en bovendien is het in strijd met de privacywetgeving. Bedrijven die bijvoorbeeld tracking en tracing van hun werknemers tijdens werktijd doen, moeten daar hele geldige redenen voor hebben. Als jij een verkoper bent, en je verkoopt goed, maar je baas krijgt in de gaten dat je elke middag 2 uur in de kroeg zit, heb je dan een probleem? Of als je auto geparkeerd staat naast een bordeel? Of als je in de buurt van een misdrijf bent geweest op de tijd dat het misdrijf werd gepleegd? En als de overheid Google dwingt om deze gegevens vrij te geven?

Allemaal ethische vragen die opdoemen als je de locatie van mensen op elk moment kunt weten en registreren.