Verbruikt een radio of mp3-speler ook meer stroom als het volume op maximaal staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Absoluut, behalve als het een klasse A versterker heeft wat eigenlijk NIET voorkomt.
Bij autoradio's met veel vermogen zie je bij vol volume dat de lichtjes iets minder fel gaan branden.
dat komt dan omdat de radio zoveel stroom trekt.
Ook bij MP3 spelers is een hoog volume/ lage aansluitimpedantie verantwoordelijk voor een hoger verbruik.
Dus alleen bij klasse A versterkers neemt het verbruik bij hoog volume wat af, bij alle andere versterkertypes is het afgegeven vermogen aan de luidspreker gerelateerd aan het opgenomen vermogen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Weliswaar beloopt het afgegeven vermogen in de milliwatts (35mW is een normale waarde, maar de versterkers verbruiken haast GEEN stroom als er geen energie afgegeven hoeft te worden.
De stuurelectronica blijft echter ongeveer even veel stroom gebruiken.
Dus als er geen geluid afgegeven wordt is het verbruik NIET nul!
zet daarom vooral de MP3 speler uit als je geen muziek luistert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou denken van wel ook al zal het maar minimaal zijn
13 jaar geleden
Ja maar heel veel maakt het niet uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Het signaal dat het conusje in je speakertjes (je oordopjes dus) moet laten trillen is gewoon een analoog elektrisch stroompje door een draadje, dat in het speakertje door een magneet omgezet wordt in beweging. Hoe harder je volume, hoe krachtiger de stroom die door het kabeltje moet, dus hoe meer stroom je speler verbruikt. Maar heel veel zal het niet uitmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt er al aan. Bij de moderne radio's en mp3s zal het stroom verbruik dalen, al hoewel dat dat zeer weinig is. Bij een oude radio heb je vaak een draai knop zonder digitale regeling. Daar gaat de stroom die niet gebruikt wordt door de speakers door een weerstand. Dus daar verbruik je altijd even veel stroom.