Krijg je krachtstroom (400v) als je twee bruine draatjes pakt van de meterkast (dus twee fase)

Mijn vader gelooft mij niet dat dat kan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (7)

ja hoor! Dan heb je twee fase's te pakken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je thuis daadwerkelijk een drie-fase aansluiting hebt en twee verschillende fase draden te pakken hebt dan heb je inderdaad 400V potentiaalverschil (spanning).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan.
Twee bruine draadjes betekend niet automatisch dat je verschillende fasen te pakken hebt.
Er moeten natuurlijk wel meerdere fasen je huis binnenkomen en ze moeten ook nog een aangesloten zijn.

Maar als je twee bruine draden pakt met verschillende fasen dan krijg je 400V tussen die fasen.

Wel oppassen met (vast)pakken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je huisaansluiting kan misschien ook 3 x 220v zijn ,dan blijf je maar 220v hebben tussen 2 fasen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee. Als de twee bruine draden van dezelfde fase van het elektriciteitshuisje afkomstig zijn, is het spanningsverschil tussen die twee bruine draden (tussen die twee fasen, dus) nul. Als de twee bruine draden van verschllende fasen van het elektriciteitshuisje afkomstig zijn, is het spanningsverschil tussen die twee bruine draden (tussen die twee fasen, dus) 400 volt. Het is dus ofwel nul, ofwel 400 volt. Nooit 230 volt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foei!
Je kan ook 3x220 + neuter hebben Dan heb je tussen de fasen (bruine draden 220,staat op teller) en tussen fase en neuter heb je dan 110v. Ik werk iedere dag met toestel die ofwel op 3x380 ofwel op 3x220 staan !!!
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat je nu beschrijft is de situatie uit de tekening van Barts3cundo. Tussen twee fasen (dat is waar de vraag over gaat) heb je dan altijd 400 V. Als je één fase binnenkrijgt van het transformatorhuisje, en die ene fase wordt over drie groepen verdeeld, dan heb je tussen de fase van de ene groep en de fase van de andere groep altijd 0 V. Tussen twee fasedraden kan nooit 230 V staan. Dat kan alleen tussen een fase en de nul - maar daar gaat de vraag niet over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft weinig met de vraag te maken, maar 110 tussen de 0 en de fase bestaat zelfs in Nederland nog, o.a. op een paar plekken in het centrum van Amsterdam. 230V wordt daar verkregen door alles tussen de fasen aan te sluiten. In de praktijk merkt een bewoner er meestal niks van.
Met een simpele spanningsschroevendraaier kan je het al zien. Staat er op beide contacten in een stopcontact spanning dan heb je dit waarschijnlijk. (of er is iets helemaal fout aangesloten..)
Cryofiel
13 jaar geleden
Goh, dat wist ik niet! Als je twee keer 110 V wilt gebruiken om 220 V te maken, moet de fasedraaiing natuurlijk 180° zijn, in plaats van de gebruikelijke 120°.
dat ligt eraan. Als je meer fases in de meterkast hebt. Dan is de spanning tussen 2 fases, 380VAC.
Anders is hij 0V.

Dus alles of niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook maar de vraag of het kan, voor 400 V heb je 2 verschillende fase nodig en meestal komt er maar 1 fase in een woonhuis. Anders zou je "krachtstroom kWh meter"moeten hebben
. Bij normale aansluiting dus met 1 fase staat er geen spanning tussen 2 bruine aders. WEL EERST METEN GRAAG
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het twee verschillende fasen zijn, dan heb JIJ gelijk.
Denk er wel om dat je dan 400VAC zwevend hebt die naar massa elk 230VAC voeren.
Elke draad is dus ook gevaarlijk en naar elkaar toe zomogelijk nog gevaarlijker .
Een stroom van 400VAC door het lichaam is in enkele seconden dodelijk.
Alleen met een tussentrafo die 400VAC transformeert naar 230 VAC heb je er wat aan.
Pak je echter de draden voor de verbruiksmeters dan steel je stroom, wat verboden is , pak je de stroom na de meter dan heb je er niets aan bij de meeste apparaten.
Huishoudelijke apparatuur werkt vrijwel nooit op krachtstroom.
Ook voor plantenlampen is 400VAC ongeschikt.

Toegevoegd na 4 minuten:
In andere antwoorden wordt soms nog van 220 en 380VAC uitgegaan.
De feitelijke spanning zweeft ergens tussen de 210 en 250 volt met uitschieters van soms wel 265VAC.
De verhoogde spanning resulteert in gemiddeld 400VAC krachtstroom met een spreiding van ongeveer 5%