Kan ik 2 12V gel-accu's in serie laden met een 24V acculader?

Ik ben een projectje gestart met een elektrisch stepje, deze heeft 2 gel-accu's nodig om te werken. De lader van de step is echter stuk en nu wil in zelf een acculader bouwen. Ik zou natuurlijk de twee accu's apart van elkaar kunnen laden, maar ik dacht dat het ook een optie zou kunnen zijn om ze tegelijkertijd te kunnen laden. is het dan beter om een 24V lader te maken, of kan ik ook de accu's in parallel laden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.batterystuff.com/kb/articles/battery-articles/battery-bank-tutorial.html

Antwoorden (1)

Als de accu's bij normaal bedrijf al in serie staan dan is het inderdaad veel handiger om ze ook in serie te laden. De accu's moeten wel exact hetzelfde zijn. Parallel laden is eigenlijk sowieso af te raden, je zou ze dan ieder apart met een 12V lader moeten laden.
Bij vrachtwagen en bus staan de twee 12V accu's ook altijd in serie, zowel bij stilstaan als bij rijden waarbij de 24V dynamo de accu's bijlaadt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom is parallel laden af te raden? (Wel met een 12 volt lader met voldoende vermogen uiteraard)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Af te raden omdat bij een klein verschil in eigenschappen van de accu's de stroom niet gelijk verdeeld zal worden over beide accu's. In dat geval worden beide accu's niet even volgeladen zodat bij Serieschakeling niet de maximale capaciteit beschikbaar is.
Bij lading in serie loopt dezelfde stroom door beide accu's: ze krijgen dus precies hetzelfde aantal Ah bijgeladen.