Hoe kan je de capaciteit van een accu meten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Helaas het meten van de capaciteit is niet heel eenvoudig: Capaciteit wil zeggen het vermogen van een (bijv) accu om een hoeveelheid stroom af te geven gedurende een bepaalde tijd. Eenheid hiervan is Ah (Ampere-uur), dit is dus een tijdsafhankelijke en helaas is dit niet met een mulitmeter te meten. Het gaat er dus om, hoeveel watt er uit een accu kan worden verbruik, zonder dat deze in potentiaal (volts verschil tussen + en - pool) verdwijnt.

Met een multimeter! Een multimeter of universeelmeter is de benaming van een elektrisch meetinstrument waar een aantal grootheden mee gemeten kunnen worden zoals spanning, stroom en weerstand.

ja door de energie te transporteren naar een medium waar je het stroomverbruik van weet en te kijken hoelang dit stand houdt

bijna goed . Je meet de Spanning aan de polen , dan neem een bekende Stroom , gedurende een bekende tijd af . Begin spanning minus Eind spanning . dan geld U=I*C*T U/I*T is dan C

Ik zit ook met die vraag voor mijn batterij van mijn fiets. Daarom heb ik bij AliExpress een "Batterijontlader en Capaciteit Tester " besteld. Het is het type: fdy10 10-h. Kost 70€ verzending inbegrepen. Ik hoop dat ik U hiermee wat heb verder geholpen.

Bronnen:
https://nl.aliexpress.com/item/Battery-Dis...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100