als de bliksem inslaat op een woning zoekt het de snelste weg naar de aarde, als dit dwars door het huis heen gaat geeft dit nogal veel troep en kans op brand.
hierdoor zetten mensen een koperen pen op het dak, zodat dit het hoogste punt is. die pin is met een kabel verbonden met de aarden.
als nu de bliksem inslaat wordt deze langs het huis gelijd IPV erdoor. dus geen kans op brand meer enzo

Toegevoegd na 30 seconden:
even simpel uitgelecht dan he :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (2)

De bliksem is eigenlijk een grote elektrische stroom die loopt van de geladen wolk naar de ongeladen aarde. Nu gaat het erom langs welke weg die stroom loopt. Een bliksemafleider is van koper zodat er heel makkelijk een stroom door kan lopen. De stroom van de bliksem loopt dan via deze geleider naar aarde in plaats van via het huis zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om gebouwen te beschermen tegen de gevolgen van een blikseminslag, wordt vaak een bliksemgeleider geplaatst. Als je goed kijkt kun je ze op hoge gebouwen zoals kerken en flats zien staan. Het zijn meestal metalen staven van ongeveer 1 meter lang en ongeveer 5 centimeter doorsnede. De bliksemafleider wordt via een dikke koperen of aluminium draad verbonden met een metalen raster dat vlakbij in de grond is ingegraven.

Veel mensen denken dat een bliksemgeleider bedoeld is om de bliksem aan te trekken. Dat is niet waar. De bliksemafleider is juist bedoeld om, als de bliksem dan toch in een gebouw dreigt in te slaan, een geleider met een zo laag mogelijke weerstand te vormen. Wanneer de bliksem in het gebouw zelf zou inslaan, zou er door de weerstand van bijvoorbeeld het hout en beton van de constructie een enorme hitte ontstaan. Door er voor te zorgen dat er een geleider met een lage weerstand voorhanden is, namelijk de bliksemafleider, kan de stroom naar de aarde afvloeien zonder schade aan te richten