Hoe werkt een stappenmotor

Ik kan stappenmotoren aansturen en er mee werken, maar heb geen idee hoe het werkt.
Wie o wie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een stappenmotor is een borstelloze, synchrone elektromotor, waarvan de hoekverdraaiing nauwkeurig te beheersen is, bijvoorbeeld in stappen van 1,8 graden. De rotor bevat permanente magneten; de stator is opgebouwd uit elektromagneten.

De hoge resolutie wordt bereikt door zowel de stator als de rotor van een hoog aantal polen te voorzien, zodanig dat zij geen gemeenschappelijke factor bezitten. Telkens als een wikkeling bekrachtigd wordt, komt een pool in de rotor recht tegenover een pool in de stator te staan, waardoor de rotor een klein stukje draait. Door middel van pulsbreedtemodulatie kan een nog hogere resolutie worden bereikt.

De belangrijkste karakteristieke eigenschap van een stappenmotor is het koppel dat hij kan leveren. De motor kan ook koppel leveren als hij stilstaat en kan daarom als standrem fungeren...

Toegevoegd na 49 seconden:
Lees verder via de link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De motor krijgt iedere keer een puls, die de motor een stapje vooruit laat draaien.
Bronnen: