Wat is dat voor plaatje aan de binnenkant van de meeste magnetrons en waar kun je 'reserve' kopen?

Het plaatje is bij ons stuk gegaan en er komt 'iets' (kartonachtigs) vrij als je er langs schuurt. Is dat schadelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Zo'n ding wordt een golfgeleider genoemd en het wordt van een speciaal materiaal gemaakt waar de microgolven doorheen kunnen.

Voor veel gangbare modellen zal een vervangend plaatje wel los aan te schaffen zijn bij bijvoorbeeld een elektronica- en witgoedzaak, hoewel ze het misschien moeten bestellen, denk aan een Expert, een Mediamarkt etc.

Mocht een dergelijk plaatje niet beschikbaar zijn dan is het soms mogelijk om het materiaal los te kopen en het zelf op maat te zagen / snijden, er gaatjes in te boren en het zelf te monteren, dit is wel een secuur werkje en voor de basismaterialen zul je dan naar een vrij gespecialiseerde winkel moeten gaan, je hebt wel van die winkels waar ze alles wat los en vast zit lijken te verkopen m.b.t. elektronica en zo, goedkoop zijn ze meestal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ten eerste moet de magnetron niet meer gebruiken omdat hij anders kan doorbranden .
Zo`n plaatje kan je laten snijden bij een onderdelenhuis .
En de kosten zijn ongeveer 10 euro .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had hetzelfde. Dacht dat het bij het verpakkingsmateriaal hoorde en heb het eruit gescheurd. Blond!
De winkel waar ik de magnetron heb gekocht, vertelde dat het dient om de golven te geleiden en heeft een nieuwe voor me "geknipt". Ze vertelden me dat veel mensen dat "kartonnetje" er per ongeluk uitscheuren en hebben het materiaal op voorraad. Ik moest het oude stukje meenemen voor maat en vorm en kreeg kosteloos een nieuw geknipt stuk mee.
Totdat dat erin zit mag je de magnetron niet gebruiken!