Het is veiliger een usb-apparaat te verwijderen uit bijvoorbeeld een pc nadat je hem hebt 'uitgeworpen'. Geldt dit ook als de pc (of tv) uitstaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Nee, dan geldt dat niet. Dan kan dat trouwens ook niet. ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:

Het "uitwerpen" of "veilig verwijderen" van USB-apparaten is nodig omdat Windows, afhankelijk van hoe je bepaalde instellingen hebt gezet, anders nog informatie naar het USB-apparaat zou kunnen schrijven.

Neem bijvoorbeeld een eenvoudige USB-geheugenstaaf.

Als je daar iets opzet, gaat Windows de informatie naar de USB-staaf kopiëren. Op een gegeven moment *zegt* Windows dan dat hij klaar is. In werkelijkheid echter zou het best kunnen, dat een deel van de gegevens nog in een interne buffer van Windows staat, en dat Windows die gegevens pas wat later naar de USB-staaf schrijft. Windows doet dit bijvoorbeeld als er andere taken moeten worden uitgevoerd die op dat moment urgenter zijn.

Als jouw Windows op die manier is ingesteld, *denk* jij dus dat het kopiëren al klaar is. Je trekt dan de USB-staaf eruit, met als gevolg dat je gegevens kwijtraakt, omdat die nog niet naar de staaf zijn geschreven.

Als je eerst "uitwerpen" of "veilig verwijderen" doet, zal Windows alsnog *direct* alle resterende gegevens naar de geheugenstaaf schrijven, en dan melden dat je de staaf nu veilig kunt verwijderen. Je weet dan zeker dat je niets kwijt zult raken.

Als de PC uitstaat, is dit alles vanzelfsprekend niet van toepassing. Dan kun je dus de geheugenstaaf, of willekeurig welk ander apparaat, direct verwijderen.
Cryofiel
13 jaar geleden
veilig verwijderen zorgt er met name voor dat er geen data meer over de lijn loopt. Soms zal je zelf niet actief bestanden overzetten, maar kan het systeem op de achtergrond nog wel aanpassing doen op het USB apparaat.
Om die reden wil je veilig verwijderen. Alle data transacties worden dan software matig stop gezet. Daarna kun je de USB verwijderen.

Op jouw vraag: als de pc of tv uit staat vindt er sowieso geen transactie plaats. Je kunt het dan volgens mij dus prima riskeren het USB apparaat te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag je ook gewoon doen als de tv pc (of radio) uitstaat,daar deze bij de opstart als eerste in de bios gaat zoeken naar aangesloten apparaten.En als jij een USB apparaat losmaakt(verwijderd) wordt deze niet meer herkend in de bios bij de opstart.Dit geldt niet alleen voor USB-sticks maar ALLE op de USB poorten aangesloten apparaten en ook voor SD-kaarten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is onmogelijk!