ik ben erg statisch geladen en krijg bij contact met stofzuiger een stroom schok, hoe verhelp ik dat?

we hebben plavuizen en er ligt ook vaak zand. Ik heb ook al rubber sloffen aangedaan maar steeds krijg ik een opduvel. Ik durf bijna niet meer te stofzuigen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

De rubberen sloffen uit. Die zorgen ervoor dat je niet geaard bent en steeds weer opnieuw oplaadt, zodat je bij alles wat je aanraakt een schok krijgt.

Ik draag graag crocs, en heb precies hetzelfde als ik uit de auto stap of in sommige winkels (verkeerde vloer?) boodschappen doe.

Gewoon op je sokken of blote voeten lopen, dan heb je vermoedelijk nergens meer last van. Zo wel, kijk dan eens naar je kleding. Als je veel synthetische kleding draagt, kun je bij het zitten op je meubels ook heel erg 'opgeladen' worden.

Toegevoegd na 52 seconden:
Trouwens, heb je het ALLEEN met de stofzuiger ? Want dan zou het ook wel eens aan de stofzuiger kunnen liggen. Ik heb zon geintje gehad met de droger die niet goed meer geaard was. Elke keer een tik. Nieuwe droger, probleem verholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jij bent niet statisch geladen! Jij *wordt* statisch geladen.
En wel door de stofzuiger. Sommige stofzuigers met veel plastic onderdelen wekken een hoop statische elektriciteit op door de wrijving van de lucht en het plastic binnen in.
Op die manier wordt ook de metalen zuigstang statisch geladen. Trek isolerende schoenen aan met rubber zolen zodat je opgeladen blijft. Dan is er geen potientaalverschil meer. Maar owee als je iets anders van metaal aanraakt zoals een deurkruk of een verwarming. Dan krijg je een venijnige tik. Je kunt ook handschoenen aantrekken om niet opgeladen te worden :)
escape
13 jaar geleden
Ik heb het in de winter ook heel erg.
Bij alles wat van metaal is en ik aanraak krijg ik een schok(je).
Dus heb ik weer van die verdampingsbakjes gekocht en zet een schaal water op de verwarming.

Het heeft namelijk veel te maken met een te droge lucht in huis.
* Dus als je geen planten hebt, zoek dan iets om de luchtvochtigheid te vergroten.
* Vaak je handen met stromend water afspoelen.

Er zijn ook mensen die juist wel rubber zolen aanraden,
omdat de stroom dat niet het kortste pad zoek, namelijk via jou.
Dus probeer met en zonder.

Er zijn ook manieren om je te ontladen, maar ik weet niet precies hoe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier nog een. Mensen aanraken, de autodeur vastpakken, een trui...brrrr...

Niet lachen..ik heb een stukje hout in mijn jaszak. Ooit zelf als tip gekregen. Dat raak ik even aan voordat ik de autodeur opendoe, want daar is het vooral 's winters vaste prik. Daar dus nu geen last meer van.

Raak dan voor het stofzuigen met je hand even een houten plint aan. Zou ook moeten helpen. Want wat is dat vervelend, die schokjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het enkel en alleen bij de stofzuiger is zou ik wat twijfels krijgen over de stofzuiger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien laadt je stofzuiger zichzelf op en kun je dat voorkomen door een metalen (patent-)kettinkje vanaf de stofzuiger (handgreep of stang) over je tegels te laten slepen.
Het opsporen van dat soort dingen is meestal een kwestie van verschillende dingen uitproberen (je kunt zo'n kettinkje ook een met een plakbandje aan je enkel vastzetten.
Misschien is het wel een idee om voor twee a drie euro een spanningzoekertje in een bouwmarkt te kopen om te kijken of het toch geen lekstroompje is bij je stofzuiger.
De moed niet opgeven en blijven proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwarming oftewel cv is in ieder huis geaard. Dus bij aanraking verlies jij je statische lading, zonder een schok te krijgen. Dus je kan altijd voordat je met de stofzuiger gaat werken even een radiator aanraken.

Daarom als ik aan een computer zit te knutselen, blijf ik altijd in contact met een radiator.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Halfords verkopen ze een apparaatje waar je jezelf mee kan ontladen. Ik heb er ook een, is een buisje met een kopere onscherpe punt. Even de stofzuiger (of autodeur, of ander geladen ding) aanraken en je bent ontladen. Heerlijk....!

Maar ik zou vooral eerst even de eerste reactie opvolgen en kijken of het niet aan de stofzuiger ligt!!

Sterkte, ik weet hoe zenuwachtig je hiervan kan raken!