Kun je voor het laden van een scooteraccu een gewone oplader van bijv. een telefoon gebruiken?

Kun je een gewone huis tuin en keukenlader (voor telefoon, laptop etc) gebruiken om een accu van 12 Volt op te laden? Ik snap dat de adapter 12 volt moet zijn, maar is een lader voor een scooter of auto accu een heel ander apparaat dan zo'n ding waar een huishoudapparaat de stroom van krijgt?

paulus811
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Nee, je zal echt een acculader moeten gebruiken omdat er veel meer stroom wordt gebruikt. De stroomcapaciteit van een huis- tuin- keukenlader is veel te laag waardoor deze zal doorbranden of zelfs smelten. Tevens is een acculader beveiligd tegen overladen van de accu waardoor de accu anders weer kapot zou kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet niet naar het aantal volt maar naar de ampere kijken.

Dus dit kan niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een loodaccu van 12 volt op te laden moet je een adapter hebben van min. 13,5 V. Amperage maakt niet uit. Hoe lager het amperage, hoe langer het duurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een simpel rekensommetje laat zien dat het theoretisch evt. mogelijk zou kunnen zijn, maar dat het in de praktijk nauwelijks werkt.

Een huis/tuin en keukenoplader van bijv. 150mA heeft voor het opladen van een 10Ah acuu ca. 100 uur nodig.

10Ah/150mA=ca 90 uur
Voor het opladen is ca. 10% meer tijd nodig, dan kom je op bijna 100 uur laden.
Niet echt praktisch, buiten het feit dat een huis/tuin/keuken oplader meestal niet continu 150mA levert aan een akku. De interne weerstand van een scooteraccu is lager dan die van een telefoon, dus zal de huis/tuin en keukenoplader overbelast raken en evt. zelfs kapot zijn, voordat je scooteraccu opgeladen is.