Waarom zijn er verschillende soorten lampenfittingen (met name grote en kleine)?

Waarom zijn er in het algemeen twee verschillende soorten fittingen voor lampen, namelijk de grote fitting en de kleine ? het is alleen maar onhandig voor de consument, vaak heb je net een van of de grote of de kleine fitting lampen in huis terwijl je net het andere formaat nodig hebt.

1.8K

Antwoorden (1)

Aanvankelijk was de grote fitting (E27) de standaardmaat.
Later is een ook een kleinere lamp ontwikkeld en daar hoort een kleinere fitting bij (E14).
Een fietslampje heeft een nog kleinere fitting (E10).
E27, E14 en E10 zijn standaardmaten.
De getallen 27, 14 en 10 staan voor de diameter (mm) van de schroefdraad.
2 jaar geleden
Abcde
2 jaar geleden
En je antwoord op de vraag is???
SentWierda
2 jaar geleden
Het antwoord op de vraag staat in het antwoord.
Namelijk: Later is ook een kleinere lamp ontwikkeld en daar hoort een kleinere fitting bij (E14).
Zoals een fietslampje een nog kleinere fitting heeft. Stel je voor: een fietslampje met een E27 fitting....
Abcde
2 jaar geleden
Ah, ik heb hem denk ik (met dank aan het voorbeeld van de fietslamp). Door de veranderingen in interieurstijlen en aan andere zaken waar verlichting van toepassing is, zijn de fittingen aangepast. Smallere (design) lampenpootjes hebben bijv. minder of geen ruimte voor de grote fittingen. Is dit wat je bedoeld?
SentWierda
2 jaar geleden
@Abcde. Ja, dat is zo. Bovendien: waarom zou je altijd een grote (= de grootste) fitting gebruiken als het ook met een kleine(re) fitting kan?