KERSTVERLICHTING - een gedeelte is uitgevallen, lampje defect, maar..... , welke??

oud lampje er uit, nieuw lampje er in, oud lampje er uit, nieuw lampje er in, enz, enz. AI gebroken nagel, vreselijk en dat allemaal in de vrieskoude. 30 minuten bezig, ijskoude handen en een gedeelte werkt nog steeds niet!!
---Bestaat er geen spanningszoeker of iets dergelijks, waarmee je kunt vaststellen welk lampje de geest heeft gegeven??--- Mijn dank is groot voor een oplossend antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik een 'multimeter' , om zo snel bv. 10 lampjes te controleren (haal 2 lampjes weg, meet tussen de contacten de weerstand. bij open line zit er ergens een kapot lampje).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
roebaaan: vuilak dat je bent ;-))

Het beste antwoord

hoi Paul,

alle antwoorden zijn goed, maar het kan eenvoudiger.
koop een 'voltstick' dat is een capacitieve spanningszoeker.
deze kost nog geen tientje.
steek de (kapotte) lichtsnoer in het stopcontact.
uiteraard branden er geen lampjes.
nu ga je met de voltstick langs de draad.
vanaf de stekker gezien, reageert hij op één van de twee draden. ga langs deze draad, van lampje tot lampje.

bij één lampje heb je de overgang van wel reactie naar geen reactie. DAT lampje is kapot. vervangen en je hebt licht.

mogelijk is er nóg een kapot lampje, dan ga je verder op de ingeslagen weg. het lampje kan ook gewoon los zitten.
dan is er niets kapot.

prettige kerstdagen, groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gekocht bij de "Handyman", werkt perfect, in 10 minuten branden alles weer.

Andere antwoorden (2)

Doe het zo ie zo binnen! En probeer 10 lampjes te vinden die het doen en vervang er dan telkens 10 achter elkaar want kunnen er ook 2 of 3 stuk zijn!!!

Ook een kabelbreuk of slecht contact kan de veroorzaker zijn...

En als laatste kerstverlichting lijkt elk jaar wel goedkoper te worden, ben geen fan van alles weggooien en nieuw kopen, maar als het niet werkt je er een goed uur tijd en ergernissen in hebt zitten en nu een spanningszoeker will gaan kopen.... Is de investering in nieuwe lampjes misschien wel beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, misschien kan je de totale weerstand gaan meten met een multimeter. Dan schroef je het lampje op de helft eruit en kijk je of de meetwaarde veranderd. Zo niet, dan zit het ervoor en zo wel dan hierna. Dus lampje erin en weer op de helft daarvan een lampje eruit halen.

De zogenaamde halveringsmethode.