Wat is een piekstroom precies.?

Wie kan mij dit in jip en janneke taal uitleggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.9K

Het beste antwoord

Met piekstroom wordt bedoelt dat bv een apparaat wat ingeschakeld wordt eerst even meer stroom trekt dan wanneer het apparaat geheel in werking is bv een motor die aanloopt een lamp die inschakelt,etc. De piekstroom wordt vooral een probleem wanneer bijvoorbeeld door een storing een wijk zonder spanning is komen zitten. Om de spanning dan weer in te schakelen (en er dus heel veel apparaten gelijktijdig inschakelen) moeten speciale procedures gevolgd worden om de piekstroom laag te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Een piekstroom doet zich ook voor in een versterker bij een slag op een trommel op de CD. Of bij je wasmachine als de trommel wat moeilijk draait. Of bij een mixer als ie het even moeilijk heeft. Maar natuurlijk ook bij het inschakelen. Maar niet alleen dan...

Andere antwoorden (4)

een piekstroom is een puls over het stroomnet wat hoger is als de normaalen spanning. Ipv een constante spanning van 230V is er dan heel eeven een verhooging van deze spanning. een paar volt is geen probleem maar waneer deze piek te hoog wordt kan dit schaden opleveren aan apparaaten.

ik hoop dat dit duidelijk genoeg is:)

Toegevoegd na 9 minuten:
sorry het spijt mij:) met stroom bedoel ik uiteraard spanning!:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Volgens mij haal je ernstig spanning en stroom door elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, komt door de vraagstelling vermoed ik, ik had hem direct door, maar zijn uitleg klopt feitelijk wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoger dan de normale spanning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jha sorry meestal maak ik de fout niet:) maar intussen ben ik ook met iemand in gesprek xD sorry voor mijn fout ik was een beetje afgelijd :)
Het kan best zijn dat een elektrisch apparaat een redelijk laag stroomverbruik heeft. Maar het kan ook zijn dat er op bepaalde momenten heel even een hoge stroom loopt. Als je hem aanzet bijvoorbeeld. Dan loopt er heel eventjes (kan een fractie van een seconde zijn) een heel hoge stroom. Dat komt voor bij koelkasten, CV-pompen, etc.
Zo een piek kan er zo uitzien als hieronder.
Plaatje bij antwoord
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, ook zo onstaan piekspanningen.
Ander voorbeeld is dat je zoiets weleens merkt aan je lamp in huis, dat deze even flikkert..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar komt die piek,dan van de stroomleverancier.
escape
13 jaar geleden
Alle energie uit je stopkontakt komt van je energieleverancier. Tenzij je zonnecellen of een windmolen hebt staan.
We spreken niet van piekstroom, maar van piekspanning.
piekspanning is een korte piek ( stoot ), waarin even wat meer spanning word doorgelaten, dan normaal gebruikelijk is.
De meeste apparaten zijn hiervoor beveiligd, maar sommige apparaten willen hierdoor wel eens defect raken.

Bijvoorbeeld bij blikseminslag, dan heb je gedurende een korte tijd een hoge piekspanning.

Toegevoegd na 46 minuten:
Voor ik dalijk helemaal in de min ga, haha...

spanningsbeveiligingen zijn hiervoor gemaakt.
Je hebt ook piekstroombeveiligingen, maar daar spreken ze zelf in schommelingen van Voltage..
Voltage is Spanning, Stroom is Amperes..
Hier spreken ze ook over spanningspieken, maar word verkocht onder piekstroom beveiliging..
officieel spreek je van een stroompiek, maar dat terzijde, haha…
Ook in het artikel van wikipedia spreekt men over een spanningsverval.

Toegevoegd na 3 dagen:
Nuchter uitgelegd...:
Je hebt een zekering kast, die in beveiligd op meestal 16 ampere per groep, hoofdzekering 25 ampere.
Ampere staat dus voor stroom, en dat is beveiligd..
Teveel en je zekering klapt eruit.
Bij een piekspanning, soms ook wel in de volksmond genoemd: piekstroom, begeeft je zekering het dus niet.
Teveel gebruik aan stroom is bijvoorbeeld, je droger, je strijkijzer, en je koffiezetapparaat tegelijk aan hebben.
Dat is het verschil tussen spanning en stroom...
Apparaten wat dus veel stroom ( amperes ) gebruiken, die zijn dus duur in gebruik...
Elk apparaat gebruikt gewoon 220 volt, dus daar zit hem het niet in....
Een waterkoker, een strijkijzer, een koffiezetapparaat, al deze voorbeelden verbruiken veel stroom....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Wij spreken ook heel vaak van piekstroom, omdat dat heel iets anders is dan een piekspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spanningsbeveiligingen zijn hiervoor gemaakt.
Je hebt ook piekstroombeveiligingen, maar daar spreken ze zelf in schommelingen van Voltage..
Voltage is Spanning, Stroom is Amperes.. http://www.apc.com/tools/surge_selector/form_help.cfm?LangCode=nl Hier spreken ze ook over spanningspieken, maar word verkocht onder piekstroom beveiliging..
officieel spreek je van een stroompiek, maar dat terzijde, haha...
De piekstroom kan bij sommige apparaten wel 2 tot 3 keer zo hoog oplopen bij inschakelen. Dit is voor het lichtnet geen probleem want er zit een trage zekering in de meterkast.
Ik heb zelf op de tuin een aggregaat van 4500 Watt maar de hakselaar van 2500 Watt start niet door die hoge piekstroom.