Verbruikt een 1 Watt LED lampje meer energie als hij kinppert of als hij constant brand?

Kan me voorstellen dat de elektronica voor het laten knipperen meer energie kost dan het constamt laten branden. Tevens is het misschien zo dat je elke keer dat de LED aangaat je een soort van piekstroompje krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Een led wordt aangestuurd via elektronica. Een diode (en dat is een led) kan niet zonder meer aan een batterij worden gekoppeld. Dat geeft kortsluiting.
Minimum vereiste is OF een stroombegrenzer (mbv transistor) OF een weerstand in serie.

Een stroombegrenzer geeft in de regel minder energie verlies dan een deel van de energie door de weerstand te laten omzetten in warmte.

Als je toch al een stroombegrenzer gebruikt is het qua energie verbruik heel voordelig om hem elektronisch te laten knipperen. Het verbruik van de schakeling zal 2 tot 5% zijn van het verbruik van de led.
De led echter is dan 50% van de tijd (soms meer) uit. Besparing 50% minus die 5% voor de schakeling.

(Knipperen is dus vooral een stroom onderbreker...)

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, het aanschakelen van stroom door een diode geeft geen piek belastingen. Zeker niet met de genoemde "stroomsterkte" sturing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan ook LED's die van zich uit al knipperen, zonder verdere schakeling. Ik weet alleen niet meer wat het stroomverbruik van zulke LED's is, maar ik meen me te herinneren dat in de uit-fase nauwelijks stroom loopt (microAmpere). Inderdaad geen piekspanning bij inschakeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zelf knipperende leds zullen die stuur elektronica van fabriekswege ingebouwd gekregen hebben (als micro chip). Deze zullen ongetwijfeld nog veel minder energie verlies hebben dan bij aparte stuurschakelingen.
Ik heb er echter geen technische specificaties van.
nee, van het geheel is de LED de grootste stroom verbruiker. Als een LED knippert, zal hij veel minder stroom verbruiken.

Ontwikkelaars die erg op de stroom moeten letten zullen de LED altijd laten knippen, maar op een snelheid het blote oog het niet meer kan zien. Dat zal dan zo een 25 keer per seconde zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een LED lampje is een Licht emitterende diode.

Een LED is geen gloeilamp.

Een LED gebruikt men voor de impulstechniek.

De ideale LED heeft steile opgaande flanken en steile neergaande flanken. Als een LED gaat knipperen onstaat er plusjes. Met andere woorden 1 puls is 1 bit.
Een serie pulsen betekent dus minder energie ten opzicht van 1 hele lange aaneengesloten impuls. Een hele lange aangesloten impuls betekent meer energie voor nodig.

ofwel knipperrende LED lampje, is minder energie en constant aan, is meer energie.

Hoop dat ik je vraag heb beantwoordt.

Groet,

Nico Moorrees.