Wat is het gevaar om je telefoon onder je kussen te leggen ?

Ik heb bijna altijd wel mijn telefoon onder mijn kussen liggen maar nu vroeg ik me af kan dit gevolgen hebben voor je hersenen omdat je met je hoofd op het kussen ligt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Je doelt waarschijnlijk op de veronderstelde "straling" die mobieltjes zouden afgeven. Dat is het probleem niet.

Een mobieltje dat in standby staat, geeft namelijk *geen* straling af.

Althans, niet de straling waar we het normaal gesproken over hebben wanneer we het over mobieltjes hebben.

Wel een heel klein beetje straling, of eigenlijk beter strooivelden, zoals elk functionerend elektrisch apparaat die afgeeft.

De grootste stroomverbruiker in een mobieltje is de zender. De fabrikant haalt hogere verkoopcijfers wanneer hij met een zo hoog mogelijke standby-tijd kan adverteren. Om die tijd zo hoog mogelijk te laten zijn, zet hij de zender helemaal uit als het niet nodig is te zenden.

In de standby-stand staat alleen de ontvanger aan. De zender is niet nodig, en staat dus uit om stroom te sparen.

Slechts eens in de zoveel tijd laat het mobieltje aan het netwerk weten, dat het nog aanstaat. Bij mijn mobieltje is dat eens in de vier uur. Dan maakt hij gedurende drie seconden even contact met het netwerk. Mijn mobieltje straalt dus elke vier uur drie seconden lang. Verder komt er absoluut *geen* straling uit - tenzij ik natuurlijk bel of gebeld word, maar daarvan is ‘s nachts geen sprake.

--

Toch kan het WEL slecht zijn om je mobieltje onder je kussen te leggen. Dat komt echter NIET door de straling.

Dat komt door jezelf.

Veel mensen zijn op de één of andere manier alert als hun mobieltje in de slaapkamer ligt. Dat komt doordat ze onbewust wachten of er misschien een SMS-je binnenkomt.

Dit effect is te vergelijken met een ziek kind in huis. Wanneer je kind erg ziek is, slaap je als ouder slechter. Dat komt doordat je continu alert bent, klaar om bij het minste teken van onraad uit je bed te springen om je kind te helpen.

Mensen die vaak ge-SMS-t worden, zullen om dezelfde reden minder goed slapen wanneer het mobieltje op de slaapkamer ligt.

--

En trouwens - als je dan toch je telefoon bij je wilt hebben, waarom dan onder je kussen? Waarom niet gewoon op je nachtkastje, of onder je bed op de grond? Dan loop je ook geen kans dat je schermpje barst of dat de behuizing breekt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je een mobieltje in stand-by onder je kussen leggen? Maar goed het is een vraag van gekkesmurf
Cryofiel
12 jaar geleden
Een telefoon in de buurt kan handig zijn om bereikbaar te zijn in noodgevallen. Ik gebruik daar zelf mijn huistelefoon voor, zodat ik niet wakker word als een malloot mij in het holst van de nacht een SMS-je stuurt. Een telefoon in de buurt kan ook handig zijn om snel 1-1-2 te kunnen bellen in geval van onraad. Maar onder mijn kussen? Nee. Daar ben ik trouwens een te grote woelmuis voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig antwoord!

Andere antwoorden (6)

Het scherm kan barsten, is bij mij gebeurt.

Toegevoegd na 3 minuten:
De kans op een hersentumor word in elk geval niet vergroot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mn kussen, lijkt me logisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij een stenen kussen dan?
Het is nog niet helemaal duidelijk of dat schadelijk is, de een zegt van wel en de ander zegt van niet.

Toegevoegd na 29 minuten:
Ja het is schadelijk bijna alle ratten die gebruikt zijn in het onderzoek zijn dood gegaan aan een tumor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller ook wel zover was. Ik vind je antwoord iets te vaag, je had het beter als reactie kunnen plaatsen naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar anders krijg je allemaal antwoorden waarin de een ja zegt en de ander nee, daar schiet je nog minder mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dit antwoord ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijwel alle laboratoriumratten krijgen op latere leeftijd tumoren, als je maar lang genoeg wacht!
Je zou wakker kunnen schrikken van een telefoontje ;)

Theoretisch gezien zou je door warmteontwikkeling een gevaarlijke situatie kunnen krijgen, of je scherm zou kunnen beschadigen...

Toegevoegd na 47 minuten:
Stralingstechnisch is er nog niets over te zeggen dus blijft het antwoord toch echt gelimiteerd tot de randverschijnselen. Er worden wel studies gedaan naar de effecten van straling op het lichaam, maar daar komen nog geen eenduidige resultaten uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mobiele telefoon op het nachtkastje (of onder het kussen in jouw geval) zorgt voor een minder goede nachtrust. Dit komt niet alleen door nachtelijke telefoontjes en smsjes, maar ook door de straling van het mobieltje slaap je minder diep en de remslaap is minder lang. Dit blijkt uit een Europees onderzoek, aldus de Belgische krant Gazet van Antwerpen.

Tijdens het onderzoek werd gekeken naar het slaapgedrag van 35 mannen en 36 vrouwen tussen de 18 en 45 jaar. Een deel van de proefpersonen werd tijdens de slaap blootgesteld aan evenveel straling als een mobieltje uitzendt. Die groep deed er langer over om in slaap te vallen, sliep minder diep en de remslaap was ook korter dan bij de 'gsm-loze' groep.

Volgens de onderzoekers houdt de straling van het mobieltje het alertheitsniveau in de hersenen te hoog. Ook kan die straling 's morgens leiden tot hoofdpijn en depressiviteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als ze een deel van de mensen hebben blootgesteld aan "evenveel straling als een mobieltje uitzendt", zoals je schrijft, dan hebben ze die mensen blootgesteld aan "geen straling". Een mobieltje dat in standby staat, zendt namelijk GEEN straling uit. Zie mijn antwoord, elders op deze pagina, voor een uitleg waarom dat zo is.
Ik heb ooit ergens gelezen dat je sneller in slaap valt als je je telefoon niet onder je kussen of op je bed legt ivm met straling ofzo maar ik geloof niet dat he 10 seconden zal schelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste is je telefoon een meter of 2-3 van je af te leggen, want ik kom meer en meer artikelen tegen dat (zelfs de kleine magnetische straling) je nachtrust verstoort. hoe schadelijk het kan zijn word nog steeds onderzocht

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/storage/2270078/1277017/gsmstraling-verstoort-slaap.html