wat is het verschil tussen hd tv zender of digitale zender.

wat is bv het verschil in kwaliteit als er een verschil is. Dit ivm met aanschaf van hd tv

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Een HD tv zender geeft 1080 beeldlijnen weer op je tv. Iedere lijn wordt door de zender apart uitgezonden en als je een full HD (high definition) tuner en tv hebt, ook als aparte lijn weergegeven.

Een 'normale' digitale zender geeft een digitaal signaal, dus in nullen en enen. Een digitale SD (standard definition) zender zendt uit in 576 beeldlijnen. De lijnen waarvoor de informatie mist blijven niet zwart De tv wil tenslotte 1080 lijnen inkleuren), maar worden berekend op basis van naastliggende pixels.

Als iedere lijn apart wordt uitgezonden en iedere afzondere pixel wordt aangestuurd, is het beeld veel scherper dan wanneer er slechts 576 lijnen in het signaal zitten en de resterende berekend worden.

Overigens koop je nu bijna geen tv meer die niet full HD is. Wil je full HD digitaal kijken, dan heb je nog wel een digitale tuner voor de kabel nodig en die heb je in SD en HD model. Voor HD beeld moet je dus een HD model hebben. In een TV zit nooit een digitale tuner ingebouwd die voor alle providers werkt, wel zijn er tv's waar een kaart in past (een CI+ module) die fungeert als digitale tuner. Momenteel werkt de CI+ module alleen bij ziggo, caiway en zeelandnet. Grote voordeel is dat je de afstandsbediening van je tv kunt blijven gebruiken en niet een aparte hebt voor de (externe) tuner.
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het verschil is enorm ga eens kijken in een zaak die beide verkoopt
13 jaar geleden
Moet je zien, is niet uit te leggen, doen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Eddijst, het verschil is prima uit te leggen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker paulus is het technisch wel uit te leggen, maar waarom het er dan veel beter uit ziet, moet je zien.
Digitaal betekent gewoon dat het signaal digitaalk verzonden wordt. HD betekent dat het beeld materiaal met een bepaalde resolutie verzonden wordt

Toegevoegd na 1 minuut:
==
HDTV
High Definition Television. TV met hoog oplossend vermogen. Door verdubbeling van, zowel verticaal (1250 lijnen) als horizontaal wordt het aantal beeldpunten per beeld vergroot tot 480.000. Deze beelden zijn daardoor scherper en detailrijker en zijn groter dan bij `normale` tv`s. Het beeld heeft het formaat 16:9 i.p.v. 4:3 en is hierdoor te vergeli '
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom maar eens bij mij kijken, dan kan ik je de verschillen laten zien.
13 jaar geleden
(Full) HD en Digitaal zijn beiden digitaal.

Het verschil zit in:
1) Niet HD, analoog ("ouderwetse antenne" / kabel)
2) Digitaal (kastje, aangesloten via kabel / Telefoon / satelliet) (al wat beter, weinig tot geen ruis)
3) Digitaal, HD (hogere resolutie)
4) Digitaal, Full HD (nog hogere resulutie)

Voor meer diepgang, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds een week hebben wij tv via CD. We hebben zowel digitale als HD zenders. Ondanks dat wij nog niet eens een grote tv hebben (volgens de huidige standaard) is het een enorm verschil. Volgens de monteur van CD heeft het geen zin om een tv >101 neer te zetten. Het schijnt dat HD dan ook niet zuiver meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even over Full HD,het verschil met hd is met het blote oog niet waarneembaar tenzij het scherm groter is dan 107 cm en je blu ray afspeelt.
Progamma's zijn er niet in Full HD.

maar het verschil tussen hd en digitaal is wel enorm.Je hebt dan wel een hd abbonement nodig ( ned 1 2 3 zijn wel gratis),een hd compentable decorder of je moet er een ci+ module in hebben,hdmi kabel,en uiteraard een hd/full hd tv.....

Toegevoegd na 5 minuten:
Trouwens niet gaan vergelijken bij winkels,mist je zeker weet dat het op de zelfde manier is aangesloten...navraag.

Je wat vaak genept doordat ze bij de ene tv een bu ray hebben aangesloten met een mooi demo ( wat je niet ziet),en de ander op een analoog,om zo die ene tv wat ze graag willen verkopen,beter uit te laten komen