Klopt het dat er verschillende soorten SCART kabels bestaan?

Ik bedoel niet de verschillen in kwaliteit, dat snap ik wel maar ik heb wel eens gehoord dat er "half scart" en "full scart" kabels bestaan.
Wie weet er het fijne van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je hebt bijna nooit alle pinnen nodig.
Echter, omdat je bij het kopen niet wilt nadenken over hoe je de kabel gaat gebruiken, koop je beter een Full.
Dan zijn alle 21 pennen doorverbonden.
Je gebruikt voor RGB (gedeeltelijk) andere pennen dan voor S-video. En je hebt ook nog een Composite signaal, die gebruikt 1 van de pennen van S-video.
Audio gaat wel altijd over dezelfde pennen.

Ook voor het automatisch schakelen van de TV op het video/AV kanaal is 1 pen gereserveerd. Als die er niet in zit, werkt dat dus ook niet.

Als je zelf een scart kabel maakt, kan je overwegen alleen de pennen door te verbinden die je nodig hebt. Dit omdat de kabel voor alle 21 pennen nogal prijzig is. Zeker bij lange lengtes is het dan handiger een halve kabel te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is maar een model van SCART met 21 pinnen.

Echter soms zijn niet alle pinnen verbonden.

Model FS = Full connected scart, is het model waarbij alle 21 pinnen gebruikt worden.

Het model HS was voldoende in het videorecorder tijdperk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je heb 21 pins en 7 pins scart de 7 pins scart was bedoelt om s-video om te zetten naar scart. De 21 pins geeft mooiere kleuren vanwege de rgb aansluiting en een beter geluid (surround)