Kun je op elke televisie een digitale ontvanger aansluiten?

Ik ben van plan om over te stappen op digitale televisie, maar ik vraag me af of dit op alle tv's kan of dat je hier een nieuwere tv voor nodig hebt.
En als het kan, geldt dit zowel voor 'normale digitale tv' als voor 'hdtv'?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
20K

Het beste antwoord

Een digitale kabel decoder kun je op ALLE televisies aansluiten, zolang ze maar een SCART aansluiting hebben. De beeldkwaliteit van zo'n decoder in combinatie met een ouderwetse beeldbuis televisie is verbluffend!

Let er daarbij wel op dat je dan de decoder in het set-up menu op SCART / RGB zet en dat je kijkt welke van de SCART ingangen achterop je televisie RGB (Rood/Groen/Blauw) ondersteunt. Dan pas haal je het maximale uit je decoder i.c.m. een beeldbuis televisie. Oja, niet vergeten een goede SCART kabel erbij te kopen!

Sluit je de kabel decoder op een LCD scherm aan, heb je ook een prachtig beeld. Ook hier is de wijze van aansluiten van het grootste belang. Kijk eerst of er zowel op de decoder als op het scherm HDMI aanwezig is, dat is je eerste aansluitkeuze.

Tweede keuze is Component Video (drie losse tulpkabels in de kleuren rood, groen en blauw. Ook hier is de kwaliteit van de gebruikte kabel vaak de zwakste schakel.

Derde keus is SCART met RGB ondersteuning. Is zelfs deze niet aanwezig, dan kun je beter gewoon analoog blijven kijken, want dat schiet niet op. Neem sowieso nooit het gratis meegeleverde gele "tulp" snoertje!!

Beschik je over een Full HD televisie, neem dan ook meteen een HDTV decoder en sluit deze aan met een goede HDMI kabel. Je zult er nooit spijt van krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit kan inderdaad op de meeste tv's aangesloten worden. De tv dient dan wel te beschikken over een scart-aansluiting. Als je een HDMI-ontvanger aanschaft dien je te beschikken over een tv met deze aansluiting. Dit betekent dat je dan een hd-ready of full-hd tv benodigt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mijn weten kan ook van digitale TV het signaal gewoon via een coax danwel een SCART aansluiting worden doorgegeven. HDTV heeft het over de resolutie van je beeldscherm, en dus de resolutie die aangeleverd kan worden, hetgeen in principe los staat van al dan niet digitale TV signalen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij wel. Dat digitenne bijvoorbeeld (is toch "digitale televisie"?) van de KPN hebben wij in een andere woning onlangs aangeschaft en dat doet het in combinatie met het meegeleverde kastje prima met en op onze oude beeldbuistelevisie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat kan... HDTV kan je alleen met een HDTV-ready tv kijken natuurlijk... DVD´s kunnen ook niet afspelen in een cd-speler...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"gewone" digitale decoders kunnen met behulp van scart op de tv aangesloten worden (brede zwarte stekker) als je tv deze aansluiting niet heeft, kun je ze ook op de tulp ingangen aansluiten (3 ronde aansluitingen rood/wit (geluid) en geel (beeld)