Werkt een QLED televisie als je niet in 4K kijkt?

Ik ben van plan een nieuwe televisie te kopen en ben mij hier dus over aan het oriënteren. Ik heb nu twee tv’s op het oog: een normale 4K tv en een 4K tv met QLED. Ik kan echter weinig tot geen tv kijken in 4K kwaliteit, want op de normale tv zenders is hier tot zover ik weet nog zeer weinig aanbod voor en op Netflix kan ik ook niet in 4K kijken. Ik hoor goede verhalen over de QLED techniek: de mooie kleuren, het intense zwart, etc.
Ik vroeg mij dus af of het mogelijk is om QLED te kijken zonder dat je in 4K kijkt. Als dit niet kan heeft het namelijk weinig zin voor mij om hier extra geld aan uit te geven.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Je kunt weinig fout doen door nu een 4K-tv te kopen, maar je kunt nog niet van veel (legale) 4K-uitzendingen en programma’s genieten. Die zijn simpelweg nog niet beschikbaar. Naast die tv heb je nog meer ‘onderdelen’ nodig (zie vraag 2) om 4K te kunnen zien. Met een 4K-tv alleen ben je er dus niet. De verwachting is wel dat 4K de toekomst zal zijn.
Je kunt dus met je QLED tv gewoon alles kijken
Toegevoegd op 13 september 2020 12:27: tekst
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min
Je geeft geen antwoord op de vraag. De vraag gaat over 4k vs 4k QLED. Nergens spreek je over QLED. "Werkt een QLED televisie als je niet in 4K kijkt?"
Ja of Nee?
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN natuurlijk een min het gaat echter over de 4k en dat maakt het niet uit welk soort tv je kaan gewoon zo een tv kopen en gebruiken.
Griffin
3 jaar geleden
@ronron1212: "maar je kunt nog niet van veel (legale) 4K-uitzendingen en programma’s genieten. Die zijn simpelweg nog niet beschikbaar."
Nooit van Netflix, Hulu, Amazon Prime, Vudu of Youtube gehoord?
LeonardN
3 jaar geleden
@Griffin Is inderdaad niet de beste manier waarop de consumentenbond dit verwoordt.
Beter had denk ik geweest:
"Die zijn simpelweg nog niet ZOVEEL beschikbaar." (dat komt ook meer overeen met de zin ervoor en de voorbeelden erna)
Later geeft de bron namelijk ook een aantal van de voorbeelden die jij ook noemt.
Kwestie van een ietwat onzuivere formulering.
Ja, QLED is een techniek die in principe geheel los staat van 4K.

QLED staat voor de wijze waarop het beeld belicht wordt. Bij de eerste LCD's werd dit gedaan door CCFL (denk aan een TL-buis).
Tegenwoordig is het gros van de achterbelichting reguliere LED-verlichting. Samsung onderscheidt zich met QLED welke een aantal voordelen geeft ten opzicht van regulier LED-achterverlichting. Zuiverder wit, accuratere kleuren (dan LED).

-CCFL-LCD
-LED-LCD
-QLED-LCD

Enige echt andere techniek is OLED, waarbij de pixels zelf licht geven en er dus geen achtergrondverlichting nodig is. Hierbij heb je vaak het diepst mogelijke zwart. Dit is dus GEEN LCD-TV. Net zoals een plasmaTV geen LCD is.

Hoe dan ook QLED heeft geen directe invloed op de resolutie (4K) of de content die je kijkt. De voordelen die QLED dus biedt heb je altijd bij alle materiaal wat je bekijkt.
Je zou je in mijn ogen beter af kunnen vragen of je wel een 4k-televisie nodig hebt, dan of je een QLED of LED (of OLED) zou willen.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
$k is de mogelijke toekomst met meer pix ds waarom als je toch een nieuwe tv koop niet die het andere led of Qled is een kwestie van smaak de een vindt dat scherm beeld mooi en de andere niet. -
LeonardN
3 jaar geleden
De vrager wil HOE DAN OOK een 4k-televisie gaan kopen.
4K QLED of 4K reguliere LED.
Deze vraagt zich af of het kopen van 4k-QLED zin heeft als deze geen 4k-materiaal gaat bekijken. Dit is de vraag:
"Werkt een QLED televisie als je niet in 4K kijkt?"
En het antwoord daarop begint dus met een Ja of een Nee.
Het antwoord is JA, ook als je geen 4k-materiaal bekijkt werken de QLEDs toch, immers ze worden ten alle tijden aangestuurd als er beeld is op die televisie. OLED en QLED is niet enkel een kwestie van smaak. Verschillen in die technieken kunnen gemeten worden, zoals kleuraccuraatheid en contrast(zwartwaarde) en nog veel meer. Voor de rest is je reactie niet goed te lezen.
"ds waarom als je toch een nieuwe tv koop niet die het andere led of Qled"??
Kan je de zin herhalen in een leesbare zin?
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN Lees mijn antwoord nog eens goed en de link
Verder als je mijn reactie niet goed kan lezen ach jammer maar de min blijft het gaat namelijk om 4k en niet om het ene scherm of het andere dat is een kwestie van smaak.
LeonardN
3 jaar geleden
"maar de min blijft het gaat namelijk om 4k en niet om het ene scherm of het andere dat is een kwestie van smaak." Dan heb je echt de vraag niet goed gelezen.
Het gaat om een 4k-QLED-TV vs een 4k-nonQLED-TV(zeer waarschijnlijk een LED-LCD TV).
Dat de vrager dus een 4k TV gaat kopen is een gegeven.
Nu wil deze weten of het wel zinvol is om QLED te kopen als je non4k-materiaal erop afspeelt. Ik zeg JA, dat zal afspelen en JA de QLED's zullen werken, ongeacht het aangeboden materiaal. De min is dus onterecht, maar ik denk niet dat je helemaal zal begrijpen waarom.
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN dat staat in mijn antwoord ook al.
LeonardN
3 jaar geleden
Je zegt (nadat ik je erop gewezen had dat je helemaal geen antwoord op de vraag gaf, en ik mijn antwoord al geplaatst had) idd er nu iets erover. Dat de vrager non-4k materiaal kan bekijken op een QLED-TV zal deze hoop ik begrijpen. Wat onduidelijk blijft bij jouw antwoord is, of de voordelen van QLED zich ook voordoen als het materiaal non-4k is. Als je ervan overtuigd bent dat QLED niks met de vraag te maken heeft, vraag ik me af waarom je toch dan je antwoord hebt aangepast... "dat staat in mijn antwoord ook al."
Pas nadat ik mijn antwoord geplaatst had, en het nodige commentaar gegeven had op jouw antwoord. Of wel jouw antwoord is nu een dubbel antwoord geworden.
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN zoals wel vaker onduidelijke reactie van je niet te volgen Dus wederom prima zo ga zo door.
LeonardN
3 jaar geleden
Geef even aan welke zin onduidelijk is, dan zal ik het zo proberen te verwoorden dat het duidelijker is.
ronron1212
3 jaar geleden
@Niets laat maar lekker zitten
gvrox
3 jaar geleden
@ronron1212 Als het om onduidelijke antwoorden en reacties gaat, ben jij toch wel de koning. Ontbrekende punctuatie en hoofdletters waardoor het soms niet eens eenduidig is. En je antwoord is nog steeds geen antwoord op de vraag of de QLED techniek ook werkt als je geen 4k content kijkt. Wederom een prima antwoord van LeonardN, met een onnodige min.
ronron1212
3 jaar geleden
@gvrox van harte met je mededeling en kijk naar je eigen prestaties.
gvrox
3 jaar geleden
@ronron1212 Die zijn i.h.a. behoorlijk goed, en als ik het een keertje fout heb, geef ik dat ook toe. "waarom als je toch een nieuwe tv koop niet die het andere led of Qled is een kwestie van smaak" is toch zowat onleesbaar ?
ronron1212
3 jaar geleden
Oef oef @gvrox is toch wat maar je begreep hem wel dus.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik snap die zin eerlijk gezegd nog steeds niet. En dat is niet de eerste keer, het gebeurt gewoon heel vaak dat ik reacties en antwoorden van je lees, waarin het lijkt alsof je twee zinnen tegelijkertijd probeert te schrijven. Dat is niet erg, maar waarom verduidelijk je dan niet gewoon een zin, of je punt als daar om gevraagd wordt?
gvrox
3 jaar geleden
@ronron1212 nauwelijks, en dan beticht je LeonardN er ook nog van dat *zijn* reactie onduidelijk is, terwijl zijn taalgebruik juist heel goed en duidelijk is. Wat vind je dan zo onduidelijk?
ronron1212
3 jaar geleden
@vrogx slaap lekker verder en doe LeonardN de groeten veel plezier samen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Leonard.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bijzonder dat jullie zo’n lange discussie kunnen houden over zo’n simpele vraag (gezien jullie er verstand van hebben). Het is in elk geval nu duidelijk voor mij.
Je koopt gewoon een tv die aan je verwachting voldoet.

En als je alleen tv kijkt heb je nu nog niks aan een 4K TV.
Technisch gezien heb je niet eens wat aan een Full HDTV,
Omdat televisie zenders HD Ready zijn ( 720p/25fps of 1080i/25fps )

p = “progressive scan” ( volledige beeldtechniek )
i = “interlaced” ( halve beeldtechniek )
fps = “Frames per second” ( beelden per seconde )

Dus bij een tv uitzending met 720p/25fps beeldresolutie
1280 x 720 = 921600 pixels op het scherm totaal
921.600 x 25fps = 23.040.000 pixels elke sec totaal ververst op het scherm

Dus bij een tv uitzending met 1080i/25fps beeldresolutie
1920 x 1080 = 2.073.600 pixels op het scherm totaal,
maar het is interlaced dus de helft wordt elke keer ververst.
1.036.800x 25fps = 25.920.000 pixels elke sec totaal ververst op het scherm

Hele oude tv uitzending met 576i/25fps beeldresolutie
625 x 576 = 360.000 pixels op het scherm totaal.
maar het is interlaced dus de helft wordt elke keer ververst.
180.000 x 25fps = 4.500.000 pixels elke sec totaal ververst.

FULL HD = 1080P/60fps
1920 x 1080 = 2.073.600 pixels op het scherm totaal
2.073.600 x 60fps = 124.416.000 pixels elke sec totaal ververst op het scherm

4K UHD = 2160P/60fps
3840 x 2160 = 8.294.400 pixels op het scherm totaal
2.073.600 x 60fps = 497.664.000 pixels elke sec totaal ververst op het scherm

Als je een televisie zender kijkt haal je niet eens het maximale uit je tv.
( Behalve bij gamen, bluray, netflix, youtube, die kunnen veel uit je tv halen. )

Vergelijk maar nog eens:

Oude tv uitzending 576i/25fps = 4.500.000 pixels elke sec totaal ververst.
TV uitzending 720p/25fps = 23.040.000 pixels elke sec totaal ververst.
TV uitzending 1080i/25fps = 25.920.000 pixels elke sec totaal ververst.
FULL HD = 1080P/60fps = 124.416.000 pixels elke sec totaal ververst.
4K UHD = 2160P/60fps = 497.664.000 pixels elke sec totaal ververst.

Als mensen een nieuwe tv willen kopen en willen alleen televisie zenders er mee kijken zeg ik: koop een HDTV / Wil je films gaan kijken via streaming diensten of ultra bluray dan zeg ik: ga voor 4K.

QLED: haalt de hoogste helderheid
( kunt er goed op kijken in lichte ruimtes )

OLED: heeft de beste zwartwaarde
( OLED tv komt echt tot ze recht als je in een donkere ruimte kijkt. )

HDR = High dynamic range duidt op beelden met een hoog dynamisch bereik.

Ik stop nu, ik kan blijven doorgaan als het over tv's gaat.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Een hoop informatie is geen antwoord op de vraag: Werkt een QLED televisie als je niet in 4K kijkt?
MasterSword
3 jaar geleden
Werkt een QLED televisie als je niet in 4K kijkt? Die werkt, anders heb je geen beeld.
En als het geen 4k is, dan rekt de tv het beeld wel uit.
( maar de tv komt niet tot ze recht. ) Als je Auto 400 km per uur kan halen,
rijd die dan wel als die 100 km per uur op de snel weg gaat ?
( dit is de vraag anders gesteld )
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ook bedankt voor jouw reactie. Zoals Leonard zegt inderdaad een hoop (overbodige) informatie, maar de boodschap is duidelijk.
MasterSword
3 jaar geleden
Ik weet het het is een hoop (overbodige) informatie.
Er zijn nog geen 4k zenders waar mensen vaak naar kijken.
( Maar een paar, en die zijn ook echt mooi. ) Maar mijn punt is een 4k tv kopen voor alleen televisie zenders kijken is sonde van je geld. Nogmaals: TV uitzendingen hebben 25 fps met resolutie van 720P of 1080i
( FULL HD = 1080P/60FPS en UHD = 2160P/60FPS ) Is jou keuze om een QLED te kopen, maar die zal nooit volledige aan ze recht komen met alleen televisie zenders. ( of ZIGGO en KPN Gaan heel snel 4k standaard maken .) Ik heb al vaak mensen laten zien wat hun oude HDTV kan .
( ik neem een chromecast 3 mee )
En zet een 1080P met 60FPS Youtube video aan. Dan is de reactie: Het beeld is hetzelfde alsof die in de winkel staat.
En dan is de vraag altijd: waarom is het beeld niet zo bij televisie zenders. Antwoord: televisie zender providers willen bandbreedte besparen. Ik klets weer te veel.
LeonardN
3 jaar geleden
Is jou keuze om een QLED te kopen, maar die zal nooit volledige aan ze recht komen met alleen televisie zenders. Waarom? Ten eerste als je dat denkt is je antwoord dus een soort NEE op de vraag, (Of een ja, maar je zal geen voordeel hebben van 4k QLED boven een regulier 4k LED-LCD. Maar de voordelen van QLED zal je in mijn ogen altijd ervaren ondanks de content. (kleuraccuraatheid, beter wit)
Het zal voor de vrager echter (in het begin) weinig zinvol zijn om een 4k toestel te kopen, maar dat is nu al zo goed als de standaard. Maar leg het eens andersom uit.
Als QLED beter is dan reguliere LED, waarom zou je dat dan niet zien bij non-4k-materiaal?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik merk dat ik in het begin niet helemaal duidelijk ben geweest over wat ik met de tv wil gaan doen. Ik zal ook wel op reguliere zenders kijken, maar ik heb bijvoorbeeld ook een PlayStation en ik kijk graag films. Op die manier maak je toch wel gebruik van 4K? En weet een van jullie misschien ook hoe ik een film die ik in 4K op mijn laptop download (die geen 4K ondersteund) wel in 4K op mijn tv kan afspelen?
LeonardN
3 jaar geleden
Alleen als je een PS4 Pro hebt kun je daarmee 4k spelen en video's bekijken. Voor zover ik weet kan je met de non-pro geen games en ook geen video op 4k zien.
Voor je laptop zal ik toch even goed kijken of deze geen 4k uit kan geven via de HDMI connector. Hoe ben je er zo zeker van dat deze dat niet kan? Als je geen PS4 Pro en geen laptop hebt die 4k uit kunnen geven zou je aan ander apparaat kunnen denken zoals een Chromecast Ultra.
https://www.coolblue.nl/product/743204/google-chromecast-ultra.html
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik weet eerlijk gezegd niet of die dat kan. Ik weet alleen dat hij zelf geen 4K resolutie heeft, want deze is 1366 x 768 (HD). Hoe kan ik dan weten of mijn laptop wel een 4K beeld kan uitgeven, want ik kan bijvoorbeeld wel 2160(4K) content downloaden?
LeonardN
3 jaar geleden
De resolutie van het laptopscherm staat los van de mogelijkheid om 4k uit te zenden over HDMI.
Voor een laptop om 4k (2160p @ 24fps) uit te zenden zal deze een HDMI 1.4 uitgang moeten hebben.
Aangezien HDMI 1.4 al bestaat sinds 2009/2010 zal dit waarschijnlijk gewoon moeten lukken. Je kan als je straks een 4k TV koopt gewoon de laptop koppelen via HDMI en dan zal vanzelf in de Windowsinstellingen of de videokaartinstellingen blijken dat 3840x2160 mogelijk is en op welke framerate. 2160p @60fps via een laptop schijnt overigens nog niet te kunnen via HDMI. Als je opgeeft welke laptop je hebt en welke videokaart daarin zit is er wellicht nu al meer duidelijkheid te geven (onderop je laptop staat vaak het serienummer).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb een Dell Latitude 3350, aangeschaft in 2016. Ik heb vorig jaar een HDMI 1.4 kabel gekocht en die werkt op mijn laptop. Verder is de videokaart een Intel(R) HD Graphics 5500 en het serienummer is als het goed is 3844824158.
LeonardN
3 jaar geleden
Mmm lees toch weer berichten dat ook op (Dell) laptops met een HDMI 1.4 uitgang niet altijd 4k werkt. Dat zal je dus zelf moeten testen. (gaat over een gelijkwaardige 3340)
https://www.dell.com/community/Latitude/Latitude-3340-HDMI-and-displayport-specs/td-p/7415719
"I'm surprised HDMI was limited to 1080p, since HDMI 1.4..."
vertaald:
"Ik ben verbaasd dat de HDMI gelimiteerd is tot 1080p sinds HDMI 1.4..."
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Tja, dan moet ik maar hopen dat ik geluk heb. Misschien dat ik het kan proberen bij iemand die een 4K tv heeft.
Mijn vader heeft anders nog wel een laptop waarbij dat waarschijnlijk wel mogelijk zal zijn.
Normaal als ik een film vanaf mijn laptop met HDMI op de tv afspeel, speel ik de film op mijn laptop met VLC Media Player af en dan zie ik dus het scherm van mijn laptop op de tv. Maar als mijn laptop geen 4K beeld heeft hoe kan ik dat dan wel op de tv krijgen? De beeldkwaliteit kan toch niet zomaar beter worden of zie ik dat verkeerd?
LeonardN
3 jaar geleden
"Normaal als ik een film vanaf mijn laptop met HDMI op de tv afspeel, speel ik de film op mijn laptop met VLC Media Player af en dan zie ik dus het scherm van mijn laptop op de tv." Dan doe je het verkeerd. Je moet ervoor zorgen dat Windows het laptopscherm en de TV als twee verschillende schermen ziet. (bureaublad uitbreiden)
Op dat moment kan je voor elk scherm de eigen resolutie instellen.
Beeldscherm 1: 1366x768
Beeldscherm 2: 3840x2160 https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4340331/windows-10-set-up-dual-monitors#:~:text=Als%20u%20de%20monitoren%20niet,uitbreiden%20voor%20het%20grootste%20werkgebied. Zodra je hetzelfde ziet op je laptopscherm als op de TV is het inderdaad zo dat de lage resolutie van de laptop leidend is.
Daarna moet je het VLC-venster slepen naar je TV.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
k heb het geprobeerd met mijn monitor en het werkt uitstekend. Ik zie al gelijk verschillen in de kwaliteit van de film.
Ik denk dat alles nu duidelijk is en dat ik weet met welke informatie ik aan de slag kan voor de keuze welke tv ik ga nemen. Erg bedankt voor je hulp, want zonder jouw aanvullende kennis was ik vastgelopen.