TV gaat na ruim 3 jaar kapot, hoe zit t met garantie?

Aantal slechte ervaringen gehad met Coolblue, dus wil ik liever eerst even weten wat mijn rechten zijn. Het geluid doet het nog wel, maar scherm geeft ineens alleen licht. TV is van een goed merk, Panasonic.

5 jaar geleden
3.1K
redhouse
5 jaar geleden
Heb alleen maar goede ervaring met coolblue :)
Normaal zit er 2 jaar garantie op en je TV is al ruim 3 jaar.
gvrox
5 jaar geleden
Lees bijvoorbeeld dit: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is Dus zelfs na de garantie-periode heb je nog rechten, omdat een TV langer dan 3 jaar zou moeten meegaan

Antwoorden (1)

De twee jaar garantie van Coolblue is verstreken. Dus daar kun je geen aanspraak meer op maken.
De overheid zegt echter:
U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.

Van een televisie mag je verwachten dat deze ca. tien jaar probleemloos meegaat, en niet dat na drie jaar het scherm het al begeeft. Helaas moet je zes maanden na aanschaf wel kunnen bewijzen dat dit gebrek niet jouw schuld is en dat het aan het product ligt.
Je hebt de televisie drie jaar gebruikt, dus je hebt 3/10 van het gebruiksgenot gehad. Een gratis nieuw toestel is dus niet redelijk.
Wel redelijk zou zijn dat je bij Coolblue een vergelijkbaar toestel zou mogen kopen, waarbij je 3/10 van de prijs van het toestel betaalt. Helaas blijkt Coolblue volgens de Consumentenbond niet erg servicegericht wat dit betreft.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tegenwoordig is 10 jaar voor een TV wel erg lang. Toen ik 2,5 jaar geleden aan een nieuwe TV toe was, vond ik op de site van Samsung dat de levensduur van de TV die ik wilde kopen een geschatte levensduur zou hebben van 8 jaar..... Toestel kostte 1299 euro. Dus de vraag is of Bolt77 zich kan beroepen op 10 jaar......
SimonV
5 jaar geleden
Flatscreen is ongeveer tien jaar, als ik GV mag geloven:
https://www.startpagina.nl/v/elektronica/televisies/vraag/46047/flatscreen-meegaan/