Zijn zwarte balken op TV normaal?

Onlangs hadden we een nieuwe TV gekocht, LG 43 inch, omdat onze Philips TV van 14 jaar oud stuk was gegaan. Onze oude TV was ietsje kleiner. Nadat de monteur alles had ingesteld, een extra service waarvoor je betaalt, zagen wij dat er regelmatig grote en kleine balken op de diverse zenders te zien was. Óf boven en beneden óf li en re. Balken van 2 cm. maar de meeste van 5 of 6 cm. en zelfs een balk van 20 cm. en dat was in een reclame. Op onze oude TV zagen wij nooit zoveel balken, alléén als het een oude film was maar nu bij de nieuwe TV vele keren op 1 avond en op véél zenders, of het nu een praatprogramma was of een film van enkele jaren terug. En bijna op alle zenders komt dat voor. De monteur legde uit dat dat normaal is omdat de huidige techniek zó verfijnd is en het niet anders kan en dat het bij iedereen is.
Dat klinkt vreemd of is het iets wat normaal tegenwoordig is en je moet je je er gewoon niet aan storen?

3 maanden geleden
2.4K
LeonardN
3 maanden geleden
Balken bij films heeft niet veel met de leeftijd van de film te maken. Bijna alle films worden niet in 16:9 gefilmd. Als je geen balken bij films ziet die op televisie wordt uitgezonden, dan heeft de tv-zender in de film lopen knippen.
BonBonvanJohn
3 maanden geleden
@LeonardN
Nee, als je geen balken ziet bij een film dan heeft de tv zender de film niet geknipt maar opgeschaald naar 16:9 of het is een zogenaamde tv-film. De meeste (bioscoop)films worden in cinemascope geschoten, een filmtechniek voor de projectie van extra brede beelden, dan onstaan er altijd zwarte balken
LeonardN
3 maanden geleden
@BBvJ Dat is praktisch hetzelfde. OF je schaalt het zodanig dat een deel links en rechts buiten het beeld vallen OF je knipt een stuk links en een stuk rechts eraf zodat het in het beeld valt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pan_en_scan
Pan en scan is een methode om het beeldformaat van een bioscoopfilm (bijvoorbeeld met de lengte-breedteverhouding 2.35:1) om te zetten naar het standaard 4:3-formaat. Hierbij worden gedeelten van het beeld weggeSNEDEN. Snijden/knippen dus.

Antwoorden (1)

Ja zwarte balken zijn normaal (alleen de hoeveelheid die jij aangeeft lijkt wat vreemd). Heeft niks met verfijnde techniek te maken, maar het feit dat niet alles in het zelfde beeldformaat is opgenomen.

Televisies zijn 16:9, veel films zijn echter niet in dat formaat opgenomen en dan krijg je dus balken boven en beneden. Sommige series en reclames gebruiken ook bredere formaten dan 16:9. Televisieprogramma's echter zijn bijna altijd 16:9. Praatprogramma's zouden in mijn beleving geen zwarte balken moeten hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldverhouding

Een methode om van zwarte balken af te komen is wegsnijden van beeld (mis je informatie) of het trekken of duwen van beeld (krijg je vertekend beeld van). Dat kan je vaak met een knop op de afstandbediening doen.
Of anders in het beeldmenu. Je krijgt dan termen als
4:3
16:9
zoom
stretch
===
Welk programma's zijn zonder balken, en welk met zwarte balken?
===
Zelf even een check gedaan op mijn 16:9 TV
30 kanalen
28 x geen balken
1x zijkant balken, want 4:3 oude aflevering Flying Doctors dus normaal
1x reclame van Royal Club, normaal fenomeen tegenwoordig dat reclames cinematisch (?!) over willen komen. Of wellicht is de reclame als bioscoopreclame begonnen en expres nooit bijgesneden naar televisieformaat.
Balken boven en onder dus bij die reclame.
===
Wat je ook nog kan proberen is zorgen dat OVERSCAN aan komt te staan. Dat zorgt er voor dat het beeld een beetje naar alle kanten wordt gerekt zodat je sowieso wat minder balken ervaart. Ook dat is een functie in het beeldmenu. Als je zegt welke TV je exact hebt kan ik het zo uitzoeken waar die instelling zit. Is het een LG OLED?
===
>97% van alle televisieuitzendingen op de reguliere zenders (NPO, RTL SBS) zijn volledig beeld. Enkel films die in correct formaat zijn uitgezonden en wat losse reclames zijn een andere verhouding. Zwarte balken rechts/links zie je eigenlijk helemaal nooit in reguliere uitzendingen, behalve als het oud materiaal betreft voor ~2005.
Toegevoegd op 16 januari 2024 18:29: tekst
Plaatje bij antwoord
3 maanden geleden
tham
3 maanden geleden
Vooral 's avonds zijn de balken te zien, overdag zelden, Balken boven en onder of aan zijkanten is willekeurig wat voor soort programma's> Praatprogramma's, Films van een paar jaar terug, reclames.Ik ga er maar aan wennen dus.
tham
3 maanden geleden
Een gewone TV Led. Maar wel gek dat op mijn oude TV je deze balken maar weinig zag. OVERSCAN ga ik maar niet doen want uitgerekte beelden lijkt mij niet de oplossing maar bedankt voor alle uitleg.
janjan
3 maanden geleden
Leonard is een expert op dit gebied. Als je ovalen wielen ziet of hele lange/dikke mensen is het mis.
Bij je instellingen kun je dat goedmaken als het je stoort.
LeonardN
3 maanden geleden
@tham
Op elke TV hoor je balken weinig te zien. Zoals mijn snelle zaptest al laat zien, zie ik nergens zwarte balken behalve op 2 uitzonderingen. Oud 4:3 beeld en een reclame die in cinema-verhouding is geschoten.
Overscan kan je gewoon aanzetten dat zie je niet het rekken is minimaal en zonder vervorming. Probeer het maar. Maar wel gek dat op mijn oude TV je deze balken maar weinig zag.
Mijn gok is dat overscan daar aanstond. Maar kan je een beter voorbeeld geven van televisieprogramma waar je balken ziet? In principe zou je dit zelden moeten zien. Heel soms dus bij reclame, een film of bij een handjevol series.
DWDD deed weleens tijdens het programma naar cinemabreedbeeld gaan, maar dat is echt een uitzondering.