De frequentie of ook wel het aantal Herz per seconde geeft aan hoe dikwijls het beeld op het scherm PER SECONDE wordt ververst. Met andere woorden iedere seconde komen er 50, 100 of 200 beelden voorbij. Hoe meer beelden per seconde, hoe vloeiender de overgang, hoe minder trillingen, hoe rustiger het beeld.http://www.leerwiki.nl/Hertz_belangrijk_voor_je_televisie

Toegevoegd na 21 uur:
Bij het Europese systeem wordt 50 keer per seconde (50 Hz) een field ververst, je hebt dus 25 keer per seconde een volledig nieuw beeld, ook wel frame genoemd. De reden voor deze constructie is dat in de begintijden van de televisie de elektronica simpelweg niet snel genoeg was om 50 maal per seconde een volledig beeld te verwerken. Met interlacing (of interliniëring) wordt de hoeveelheid beeldinformatie gehalveerd.

Sommige televisies onthouden een half frame om het vervolgens, samen met het volgende halve frame als geheel op het scherm te tekenen. In dat geval komt er nog steeds 25 maal per seconde een geheel nieuw frame bij de televisie binnen (het normale signaal) maar wordt het geknipper tegengegaan door de twee frames samen te stellen en als geheel frame in één keer te tekenen.

Wanneer het gehele beeld in één keer getekend wordt dan spreken we van progressive scanning.
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
De link in het antwoord werkt niet. Deze wel: http://www.leerwiki.nl/Hertz_belangrijk_voor_je_televisie
Dat is het aantal echte beelden waarmee uitgezonden wordt per seconde. Sommige TV's bieden de mogelijkheid elk beeld twee maal uit te zenden(framedoubling 100hz) zodat je minder flikkering waarneemt. Nog andere TV's geven de mogelijkheid om beelden te verzinnen die nooit door een camera opgevangen zijn (frameinterpolation 200hz), bij sommige merken bekend als motionflow, smooth motion. Sommige mensen hebben een hekel aan dat effect (soap opera effect).

Overigens is 25/50/100/200 hz de Europese variant (gelijk aan de frequentie van ons stroomnet). De Amerikaanse tegenhanger is 30/60/120/240 hz. En in cinema gebruikt met 24 frames per seconde.

Toegevoegd na 16 uur:
Wat houdt een beeldfrequentie van 50 in voor een TV?

Dat deze geschikt is voor Europees beeldmateriaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
wat de 24 frames per seconde er mee te maken hebben, is me totaal onduidelijk.
Het aantal frames bij televisie is namelijk 28 frames per seconde (zo even uit het hoofd, het is zeker niet 50 frames per seconde).
erotisi
7 jaar geleden
De hoeveelheid beelden per seconde kan worden uitgedrukt in frames per second (fps) of in hertz (Hz). In Europa worden over het algemeen voor televisiebeelden 25 beelden per seconde gebruikt. Bij die frame rate lijkt het alsof het een vloeiend beeld oplevert, hoewel het elke seconde eigenlijk 25 losse "foto's" zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beelden_per_seconde
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis Het is 25 echte frames of 50 interlaced frames (eigenlijk fields) of in het geval van 720p50 50 echte frames. https://en.wikipedia.org/wiki/576i Officieel zijn het in het geval van bijv. 576i50 50 fields en geen frames inderdaad. 24 fps is wat er gefilmd wordt voor in de bioscoop. Maar ook veel series voor tv worden zo gefilmd. https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate#Digital_video_and_television_standards Zo kom je dus aan de veel voorkomende: 24,25,30,50 en 60 fps. (waarvan 50 en 60 zowel interlaced als progressive kunnen zijn.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoewel beeld dus in 25 frames opgenomen wordt voor TV wordt het in 50 (halve) beelden per seconde uitgezonden. Vandaar dat je tv 50hz moet kunnen ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television Ook alle HD-signalen houden zich weer aan diezelfde fps, Europa 25/50 en de VS 30/60, en cinema 24 (en tegenwoordig ook 48 fps). https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television#Formaten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beeldfrequenties zijn altijd dubbelen van elkaar, anders wordt het een zooitje. Dat kan krijg je rare stotters (judder). Mijn ogen zijn daar enorm gevoelig voor. De bekendste stotter heet telecine judder. Als je 24 fps materiaal op een 60hz scherm probeert te kijken. https://en.wikipedia.org/wiki/Telecine#Telecine_judder
erotisi
7 jaar geleden
Wat bedoel je met 50 halve beelden per seconde?
Thecis
7 jaar geleden
Het is het meest logische om inderdaad 25 frames per seconde te gebruiken. Echter, de 50 Hz is leidend geweest vanwege de beeldbuizen van de vroegere televisies. Daar zat een kathode anode buis in die met wisselspanning moet werken. En laten we dat toch eens hebben in ons lichtnet. Wij gebruiken 50 Hz, NTSC systeem gebruikt 60 Hz (Amerika bijvoorbeeld). En deze dingen mengen, ziet er inderdaad niet uit (en dan hebben we het nog niet eens over de kleuren, NTSC staat niet voor niets ook bekend als Never The Same Colour). Wat betreft de 50 halve beelden. Het is correcter om te zeggen dat elk frame 2x opgebouwd wordt. Bij huidige TV's komt a) 50 Hz niet meer zo veel voor en b) gaat het dan over een verversingssnelheid wat strikt genomen iets anders is dan hoe vaak het beeld wordt opgebouwd. De "platte" TV's kijken sowieso al een stuk rustiger dan de traditionele CRT TV's
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi Neem 1080i50,Dat is een veel gebruikt HD-signaal voor tv's. Elk frame daarvan is opgesplitst in de even en oneven lijnen eerst worden alle oneven lijnen getoond, daarna alle even. Dat is dus interlaced. Al zou je die lijnen bijelkaar voegen hou je 1080p25 over. Er is ook 1080p50 dan heb je 50 volle (progressive) beelden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Interlaced_scanning @Thecis
Wat betreft de 50 halve beelden. Het is correcter om te zeggen dat elk frame 2x opgebouwd wordt. Nee, juist niet dan zit je juist bij 100hz framedoubling, een truc om rustiger beeld te krijgen (niet per se vloeiender). Bij huidige TV’s komt a) 50 Hz niet meer zo veel voor en Juist elke huidige tv ondersteund 50hz (sluit er maar een aan op je PC en bekijk de vernieuwingsfrequentie maar eens. Inderdaad worden alle tv's nu met veelvouden van 50hz uitgerust, vooral met een hoop frameinterpolatie. "wat strikt genomen iets anders is dan hoe vaak het beeld wordt opgebouwd." Dat is zo, maar uiteindelijk is de samenhang van die twee zo groot dat het altijd lastig is te duiden wat nou exact bedoeld wordt. Is een hele leuke discussie, maar is inderdaad wat technisch. De "platte" TV’s kijken sowieso al een stuk rustiger dan de traditionele CRT TV’s Vroeger werd de 100hz truc ook al op CRT's toegepast. De 200hz interpolatie vind ik juist weer een ramp om naar te kijken en zet ik steevast uit. Plasma heeft weer wat meer last van flikker op lichte beeld. Hier nog een mooie die het 2fields =1frame principe uitlegt. http://image.slidesharecdn.com/interlacedprogressiveslides-120605105625-phpapp01/95/interlaced-and-progressive-camera-2-728.jpg?cb=1338894018
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nu pas met ultraHD/4k zijn we aanbeland in een tijdperk waar interlaced opnames niet meer aan de orde zijn. Gelukkig want deinterlacen kan juist weer voor gekke problemen zorgen. https://www.youtube.com/watch?v=FlpyfDntxnc eerst deel van het filmpje zijn de vleugels helemaal verkeerd door onjuiste de-interlacing
Thecis
7 jaar geleden
@MrTomaat.
Dank voor de uitleg, ik ga er even in duiken. Ik dacht dat mijn kennis accuraat is, maar bljikt niet zo te zijn. Dank.