Kan een tv ook ontploffen/in de brand vliegen als je hem te lang op StandBy laat staan?

Ik heb ooit gehoord op tv in het nieuws dat een tv ontploft was omdat hij te lang op StandBy had gestaan. Is dit realistisch en zo ja hangt het er dan ook vanaf hoe oud de tv is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (7)

Hij kan niet ontploffen lijkt mij, maar het standby lampje kan wel doorbranden als je hem lang daarop laat staan. En daardoor kan de tv in brand vliegen
Ik weet niet hoe groot de kans daarop is, bij moderne tv's lijkt mij de kans kleiner.

Zelf doe ik altijd alles van de tv (tv, decoder, Playstation en surround set) uit met zo'n schakelknop. Scheelt ook stroom, en het is binnen 5 minuten weer opgestart bij aanzetten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Standby lampjes zijn al sinds mensenheugenis, nou ja, de laatste 50 jaren zeker, LED's met een verwaarloosbaar klein vermogen, die kunnen echt geen brand veroorzaken. Sterker nog: ze kunnen niet eens doorbranden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zegt de brandweer dan dat het wel kan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#Mevrouwvande
Ik heb de brandweer nooit iets over LED's horen zeggen. Wel over standby-stand, maar dan zijn er meer dingen aan dan alleen een led-lichtje. Misschien doel je op het linkje in het antwoord van Crea? Kijk dan even naar de bovenste kop: dat hoofdstuk gaat over "Brand door stof". Oude beeldbuis TV's en vooral computers zijn ware stofzuigers. Als je die regelmatig schoon maakt van binnen is de kans op brand vrijwel nihil.
Antoni
9 jaar geleden
"Mevrouwvande" heet MevrouwvandenBerg. Haar naam is langer dan deze op het eerste gezicht lijkt. Dat geldt voor meer gebruikers van GoeieVraag. Dat is steeds eenvoudig na te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#Antoni
Haha, warempel, ik zie het nu ook. Bedankt voor de tip. Sorry mevrouw!
Nee, dit is niet realistisch,(althans bij normaal gebruik). Als een T.V. op stand-by staat zal deze niet in de brand vliegen. Als een T.V. in de brand vliegt is er iets meer aan de hand geweest.
9 jaar geleden
Ja, dat kan.

Hoe en waarom weet ik niet, maar helaas is het mij overkomen.

Ik zag ineens vlammen achter de tv vandaan komen, Gelukkig was ik thuis.

Sindsdien zet ik de tv altijd volledig uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat dat een héél oude TV was, met een ouderwetse glazen beeldbuis? Zelfs bij die kwam het zelden voor, maar er is lang geleden een serie van Philips geweest die een zwak printje had dat brand kon veroorzaken. Veel stof speelde daarbij ook een rol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was wel een goedkoop merk televisie. Nieuw gekocht in 2005. Idd met een "ouderwets " beeldscherm.
Onder normale omstandigheden zou dit een verwaarloosbaar risico zijn
dus nee hij ontploft echt niet. niet realistisch

zelf de leeftijd zou geen rol moeten spelen.
Alleen bv stoffige en/of vochtige lucht kan het risico verhogen dat er iets mis gaat zeker als de tv ouder is.
maar dan nog, ontploffen is wel een worst case scenario
het zal hooguit bij een kortsluiting blijven.

Toegevoegd na 5 minuten:
kortsluiting kan wel brand veroorzaken.
en bij een oude tv buis is er dan meestal sprake van een implosie
9 jaar geleden
Het is belangrijk de televisie en de computer niet op de stand by te laten staan. Het apparaat blijft dan warm omdat er stroom op blijft staan. Door de combinatie van warmte, stof en zuurstof kan brand ontstaan. De nieuwste televisies (platte schermen) kun je vaak niet helemaal uitzetten. Deze toestellen zijn zorgvuldig getest. Hierdoor is de kans op het ontstaan van brand in deze apparaten kleiner.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Prima antwoord! Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Simon :)
Televisies met een beeldbuis (te herkennen aan de uitstekende achterzijde) trekken veel stof aan en worden van binnen zo warm dat het stof in de televisie kan ontbranden. Bij brand in de televisie zal de beeldbuis door de hitte imploderen en een knal veroorzaken. Zet deze televisies dan ook altijd helemaal uit als u gaat slapen of het huis verlaat. Flatscreens produceren veel minder warmte en trekken ook veel minder stof aan. Als uw flatscreen televisie alleen in de standby kan, dan is de kans gering dat hierdoor brand onstaat.
Kijk voor meer brandveiligheid tips op de onderstaande website en download de checklist Brandveilig wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij oude tv's was het zo:
Door stof opeenstapeling binnen in de kast kon de tv te heet worden.
Wanneer je hem uitzette kon er een vonkje ontstaan. Het stof vatte dan vlam en dat veroorzaakte de brand.
Het was toen ook aanbevolen de tv goed af te stoffen en evt. met de stofzuiger schoon te maken.