Wat is het verschil tussen een kleine en een grote Satelliet?

Wat is het verschil tussen een kleine en een grote Satelliet? Want ik wil vanaf me appartament turkse kanale kijken dus ik vraag me dat of want een kleine is veel meer compact en neemt niet al teveel ruimte op

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

De satellieten die tv-zenders naar de huiskamer doorstralen, staan op een afstand van een kleine 36.000 kilometer van de aarde verwijderd. Ze draaien mee met de aarde, ter hoogte van de evenaar. U begrijpt, dat is een gigantische afstand. Het signaal dat deze satellieten uitzenden, wordt gedempt voordat het de aarde bereikt.

Dat komt door natuurlijke verschijnselen zoals regen, sneeuw of hevige onweersbuien. Het signaal is daarom ook te zwak om met een gebruikelijke sprietantenne ontvangen. U hebt een schotel nodig, die de straal opvangt, en door zijn specifieke holle vorm deze straal bundelt en doorzet naar de LNB, zeg maar: de daadwerkelijke antenne.

Mochten er nu echter hevige regen- of onweersbuien zijn, dan is de kans groot dat het signaal te zwak wordt, waardoor uw beeld soms verliest of blokkering wordt, of in het slechtste geval helemaal wegvalt. U hebt bij een schotel van 54 cm. een ontvangst garantie van 98%. Dat houdt in dat bij normale weersomstandigheden u beeld hebt, maar bij slecht weer (de resterende 2%) loopt u grote kans op blokkerig, of zelfs helemaal geen beeld. Nu lijkt 98% heel redelijk. Maar realiseer u, dat op jaarbasis toch gemiddeld een kwartier per dag. Dit is te voorkomen door een iets grotere schotel te nemen. Mocht u gaan voor een 78 cm exemplaar, dan wordt de kans op storingen al weer veel kleiner. Overigens moeten we u er eerlijkheidshalve bij zeggen dat een ontvangst garantie van 100% niet te geven is. Iedereen met een schotel heeft wel eens last van slechte weersomstandigheden en bijbehorend blokkerig beeld. Echter een goed formaat schotel en een perfecte afstelling van de schotel, verkleinen de kans op storingen fors!

Bent u enthousiast geworden over satellietontvangst, nog meer zenders wilt ontvangen dan alleen de Astra signalen. Ook dan komt een groter formaat schotel in beeld. We kunnen u een 88 cm. schotel adviseren, waarin kunt u 2 LNB,s plaatsen monoblock -> [Hotbird en Astra1] [ Astra1 en Astra3] [Astra en Eutelsat W2] [ Hotbird en Eutelsat W2]. Dit formaat schotel is groot genoeg om in een klap de signalen van twee afzonderlijke satellieten op te vangen. Namelijk de Astra 1 en Astra 2 met de vrij te ontvangen zenders zoals BBC 1,2,3 en BBC 4. 2) Een combinatie van de Astra 1 Astra 2 en de Hotbird satellieten is ook mogelijk. Op een vast opgestelde schotel is ook 2 of 6 satellieten mogelijk, maar de Hotbird satellieten zenden een even grote hoeveelheid tv en radiozenders uit als de Astra.