Wat is beter? LCD-tv of een PLASMA-TV?

Ik wil een nieuwe tv kopen, en wil weten wat beter is!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

Voor heel groot beeld is plasma mooier, het beeld, de kleur enz..

Maar voor een niet overdreven beeld is LCD erg goed.

Plasma's vreten volgens mij ook veel stroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt helemaal af wat je er precies mee wil doen.

Plasma is ideaal voor games, gegeven de snelle beeldreaktie tijd. Ook is plasma ideaal voor grote formaten, tenminste in Full HD.

Nadeel van plasma is dat ze veel energie kunnen verbruiken.

Scherminbranden is al stukken minder geworden door toevoegen van anti-inbrandprogramma's, maar nog steeds geld dat je je plasma niet uren 1 foto moet laten tonen. Bij normaal gebruik door kijken van Tv, films en spelen van games moet je hier in ieder geval geen last van hebben.

Ook een nadeel is dat veel plasmaschermen slecht tegen opvallend licht kunnen. Ze spiegelen snel zodat je van je beeld niets meer ziet.

LCD schermen zijn in kleinere Full HD formaten te krijgen en ook zijn ze energiezuiniger.

Nadeel is dat de kleuren wat fletser zijn en de contrasten lager. De contrastwaardes van topplasma modellen halen ze nog steeds niet. In het donker kan de LED/TL backlight je opvallen.

Ook nadeel is dat de reaktietijd langzamer is. Bij snel veranderde beelden zoals bij sport of snelle aktiegames, kan je hinderlijk schokken krijgen.

Verder is de kijkhoek nog steeds kleiner dan bij plasma.

Het is aan jou wat het best bij je past.

Voor alle FullHD/HDready schermen geld nog steeds dat simpele kabeltelevisie niet het best tot zijn recht komt. Dat is nog steeds het best op een gewone ouderwetse beeldbuisTV.

Mocht je dus toch nog tevreden zijn met je huidige TV, of nog twijfelen kan je ook nog wachten op de komende ontwikkelingen:
-(AM)OLED TV's
-3D TV's

Suc6!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3D-televisie is ver weg nog.
Plasma is veel realistischer wat echtheid van kleuren betreft maar veel duurder wat energieverbruik betreft. Verder kent de beeldverversing eigenlijk geen vertraging dus supersnel! Zeker met spellen spellen helemaal top!

Al wordt TFT ook steeds beter! En stiekem vind ik de felheid van TFT ook wel mooi. En verder is het prettig dat het zo enorm weinig energie verbruikt.

En met de nieuwe led techniek is het helemaal super natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder beeldscherm, ongeacht de gebruikte technologie, kent een aantal horizontaal lopende beeldlijnen. Op elke beeldlijn bevindt zich een groot aantal beeldpunten (pixels). Het aantal onder elkaar aangebrachte beeldlijnen geeft de verticale resolutie aan, het aantal beeldpunten op de lijn vertegenwoordigt de horizontale resolutie. Samen zijn zij in hoge mate verantwoordelijk voor de hoeveelheid detail in videobeelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet op een budget hoeft te letten of gewoon ruim beschikbaar hebt zou ik sowieso boven een meter een plasma scherm kopen.
Plasma is in het algemeen ook iets rustiger voor de ogen.
en heeft de voordelen van de eerdere antwoorden.

Panasonic was de laatste jaren eigenlijk de beste keus op plasma gebied.

Wil je gewoon goedkoop maar wel een goed beeld zijn de LCD Schermen van Samsung prima te doen.

goedkoper in verbruik (scheeld tegenwoordig +/- 30 euro per jaar heb ik me laten vertellen)en natuurlijk de aanschafprijs ligt vele malen lager.

Je moet er ook rekening mee houden dat als je de beelden naast elkaar zet je zeker verschil ziet maar in de woonkamer als die alleen staat zie je toch geen verschil meer tegenwoordig. Eerder was zwart meer bruin maar ze komen nu toch al redelijk dicht bij de werkelijke kleuren met de LCD techniek. (LED is nog steeds dezelfde techniek als LCD alleen zijn de lichtbalken nu van LED's).

Het hangt dus veel van budget, toepassing en eisen af wat de beste keus zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter of slechter in welk opzicht. kwa levensduur vergelijkbaar maar kwa beeld is een goed plasma scherm veel realistischer , zwart is zwart en dit heb je bij een lcd niet. ook de response tijd van een plasma is sneller. Maar goeie plasma schermen zijn er niet zoveel op dit moment is panasonic de topper en de goeie schermen van hun beginnen rond de 1000 euro. Goed alternatief zijn de schermen van philips uit de 8 en 9 serie. Deze hebben voor een lcd een goeie zwart waarde en een hoge response tijd. Maar wat ik al eerder bij andere antwoorden zij, koop een scherm die jij het mooist vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de nieuwere tv's maakt het niet zo heel veel meer uit. Vroeger had plasma het nadeel van inbranden, maar de meeste plasma's zijn voorzien van technieken om dat tegen te gaan. Qua levensduur ontloopt het elkaar ook weinig.