Dat hangt wel af van de hoeveelheid data die je er doorheen wilt sturen en van de kwaliteit van de HDMI kabel.

Een standaard DVD speler met HDMI uitgang heeft een veel lagere datasnelheid (minder dan 1 Gbps) dan bijvoorbeeld een Blu Ray speler (tegen de 7 Gbps bij 1080p en 12-bits kleurdiepte). Voor DVD kun je dus een lagere kwaliteit / goedkopere kabel nemen.

Wie echter Full HD Blu Ray signalen zonder verlies over langere afstanden wil transporteren heeft wel degelijk een zeer goed geconstrueerde kabel nodig.

Er zijn fabrikanten die de data snelheid t.o.v. de lengte op de verpakking zetten, zodat je precies welke kwaliteit je nodig hebt / uiteindelijk koopt.

Een persoonlijke tip voor iedereen die straks die lange HDMI kabel achter de plint legt of in de kruipruimte hangt of achter het behang plakt: wees ervan bewust dat een standaard (goedkope) HDMI kabel prima kan werken in combinatie met DVD, maar geen garantie is dat diezelfde kabel ook nog goed werkt als je in de toekomst gaat upgraden naar Blu Ray! Een nieuwe kabel en verbouwing zijn het gevolg, neem dus meteen een goede HDMI kabel om dat te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is een verschil tussen wat er als norm bedacht is en wat er in de praktijk nog werkt.
De norm is maximaal 15 meter.
Maar een kabel van 25 meter kan ook nog best werken, mits van goede kwaliteit, alleen is dat niet gegarandeerd.
AWM
15 jaar geleden
Gewoon HDMI ingevoerd in Wikipedia.org Nederlands:
http://nl.wikipedia.org/wiki/HDMI

15 meter bij hoge kwaliteitskabels (zonder kwaliteitsverlies).
Over het algemeen 5 meter bij gemiddelde kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een HDMI kabel is digitaal itt coax welke analoog is.
Een digitale kabel kun je dus in theorie eindeloos lang maken, maar maak het niet te lang;)