Welke tv soort is het best voor gamen? Led of lcd tv?

Ik ga een tv kopen hier let ik vooral op de beeldkwaliteit en niet al te duur

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloemkolen?

Antwoorden (3)

Maakt niks uit, beide zijn LCD's namelijk LCD-CCFL en LCD-LED. De achtergrondverlichting zegt niks over de beeldkwaliteit in gaming. Het mooiste beeld wordt nog steeds door Plasma gegeven, hoewel dit met gaming niet altijd de beste combinatie is (vanwege mogelijke burn-in en de bijna altijd aanwezige fosfortrailing).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was er uit totdat Panasonic met de 50 serie kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was een (erkend productie-) foutje inderdaad. Maar Panasonic heeft daar gewoon volledige garantie op gegeven wanneer je ze daarvoor belde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga kijken wat de 60 serie gaat doen. ZT is jammer genoeg te groot en te duur (4000+ en 60") maar een 55"VT... wie weet. Mijn oude pana heeft het nu wel gehad.
Het is bijna standaard, maar Full HD wordt door de meeste gamers gewaardeerd om zoveel mogelijk pixels in beeld te krijgen. Tegelijkertijd is het voor puristen ook van belang dat de TV een zo hoog mogelijke frequentie heeft zodat je jouw tegenstander 1/1000ste van een seconde sneller kunt zien ;-).

Zelf hecht ik veel waarde aan een niet al te grote TV. Dit omdat ik in één keer het hele beeld wil kunnen overzien wanneer ik aan het gamen ben.

Sony is één van de merken die ook echte gaming TV's heeft. Hier kun je niet alleen 3D op, maar ook met twee spelers tegelijk in 2D, full screen gamen. Een aardig stukje luxe.

Voorkeuren blijven uiteindelijk persoonlijk en afhankelijk van het budget.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haalt verschillende zaken door elkaar. Verder heeft de refreshrate en reactietijd niet zoveel met elkaar te maken. De reactietijd (aantal ms) moet zo laag mogelijk zijn. De refreshrate (beeldfrequentie in het aantal MHz) maakt niet veel uit. Met een hogere frequentie wordt het beeld soepeler, maar om die frequentie te bewerkstelligen moeten er extra berekeningen worden uitgevoerd, waardoor de televisie trager wordt. Veel televisies zijn hierdoor juist niet fijn om op te gamen. Verder wordt er met die frequenties een hoop gesjoemeld. Sharp is het enige merk dat daadwerkelijk televisies levert met de beeldfrequentie die zij opgeven. Derest zijn gewoon truuks om het aantal MHz op te krikken. In werkelijkheid krijg je bij de meesten dus gewoon diezelfde 50 MHz. Maar goed deze materie gaat buiten de scope van de vraag om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoge verversingfrequentie kan zelfs hogere lag betekenen. Een negatief effect dus. Het zijn overigens hz'en dus 50hz geen Mhz'en.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Damn, je hebt natuurlijk helemaal gelijk over de eenheid van frequentie. Dat de hoge verversingswaarde een hogere lag kan betekenen klopt, maar hoeft niet perse. Het hangt af van het gegeven of het een bewerking is, of daadwerkelijk een paneel van x-aantal Hz. En hoewel het klopt dat een beeldbewerking de lag verhoogt, is het idealiter wel iets dat je aan wil laten, omdat het een beeldverbetering is die ook in games tot zijn recht komt. De betere televisies kunnen zonder grote lag deze beeldverbeteringstechnieken ook tijdens het gamen toepassen.
LED en LCD zijn hetzelfde in principe. Alleen de backlight verschilt. Bij een LED-LCD-televisie zijn dat LEDs, en bij een normale LCD-televisie zijn het CCFL-lampen (soort van TL-buizen).

Voor gamen maakt het dus geen verschil, aangezien de paneeltechniek hetzelfde is (beeldkwaliteit is feitelijk ook hetzelfde. LED kan feller, maar de felle kleuren heeft niemand wat aan, aangezien dat er waardeloos uit ziet. Al is het wel een goede techniek om klanten die niet herkennen wat goede kleuren zijn, in winkels wijs te maken dat de kleuren zo goed zijn).

Het beste voor gamen is plasma. Dit omdat de reactietijd bij plasma veel lager is dan bij LCD. Bij LCD's is deze als je een heel goede televisie hebt, 8ms in de meest gunstige omstandigheden (dus dat ze alle beeldbewerkingen hebben uitgezet. Vaak geven ze lager op, maar dit is marketing onzin waarbij ze alles uitzetten en eigen interpretatie van grootheden hanteren. Sharp is de enige die het nog op de ouderwetse manier doet. Maar je ziet ook dat die televisies wat prijziger zijn wanneer die hoge specificaties heeft.

Hoe dan ook, plasma's hebben reactietijden die rond de 0 ms liggen. Dat is voor gamen dus ideaal.

Waar je verder op moet letten bij een ideale game-televisie, is de inputlag. Dit is iets wat per model verschilt en nooit gecommuniceerd wordt in specs. Feitelijk kun je het alleen te weten komen door (goede) recensies te lezen waarin het getest is.

Vaak wordt het door het ene merk altijd goed toegepast, terwijl andere merken òf wisselvallig zijn, of altijd slecht. Samsung was ooit het merk waar je sowieso nooit voor moest kiezen als je een goede game tv wilde. Tegenwoordig hebben ze een paar modellen waar het beter is. De merken waar het eigenlijk altijd wel in orde is, zijn Sharp, Sony en Panasonic.

Kortom, als je een goede gametelevisie wil hebben, moet je voor een plasma gaan van Panasonic.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even voor alle duidelijkheid, de inputlag is de vertraging die je hebt tussen het ingeven van een commando via je controller en het moment dat je het op je beeld terugziet. Bij slechtere televisies is het zo dat wanneer je op je D-pad naar voren drukt, dit op het scherm bijv. pas een halve seconde later gebeurt (even overdreven gezegd).

Vooral bij snelle spellen is dit irritant. Denk aan vechtspellen, 3D-shooters en serieuze racespellen (waar het ritme en de timing van het aansnijden van bochten erg belangrijk is).