Hoe werkt het afdingen op een televisie nou precies?

Stel, je bent bij de Media Markt en je ziet een tv staan voor €600,- die je gewoon graag wilt hebben. Is het onredelijk om tijdens de onderhandeling gelijk te zeggen dat je hem voor €500,- wilt kopen? Of kan dat zelfs nog makkelijk? Ik weet dat vooral met winstmarges te maken heeft, maar hoe weet je hoe groot die zijn bij de tv die jij precies wil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Er was laatst een item over op Omroep Max
Heb ik met veel interesse naar gekeken en het werkt!
Heb al afgedingt op een tosti ijzer en een wasmachine:

Het afdingen lukt vaak het beste als het rustig is in een winkel. De communicatie verloopt gemakkelijker waardoor
het afdingen beter gaat. Ook neemt de verkoper eerder de tijd voor u als het rustig in de winkel is
Wanneer het druk is, heeft de verkoper ook niet de tijd om een gesprek met u als klant te voeren. Als u wilt afdingen, ga dan vooral op een doordeweekse dag wanneer het over het algemeen wat rustiger is.
Wanneer de verkoper alle kosten op een rij aan het zetten is en het totaal bedrag vertelt, is het juiste
moment om te gaan afdingen.

Bij het afdingen speelt uw lichaamstaal een belangrijke rol. Wanneer u aan het afdingen begint is het belangrijk
om de verkoper goed aan te kijken, zodat blijkt dat u echt geïnteresseerd bent in het product. Maak gebruik van open gebaren. U creëert hierdoor een goede sfeer. Ga vooral niet met uw armen over elkaar staan, dit is een
gesloten houding die bij de andere persoon afstand kan oproepen.

Toon oprechte interesse voor het product. Als u duidelijk laat blijken dat u echt iets wil aanschaffen, gaat het afdingen vaak beter. Daarbij zal de verkoper vaak veel eerder ter zake komen. Het afdingen kan hierdoor alleen maar beter verlopen.

Als u meerdere producten tegelijk koopt, is het mogelijk om een hogere korting te bedingen. Als u bijvoorbeeld een TV koopt en
direct daarbij een geluidsinstallatie koopt, zijn de inkomsten voor de verkoper hoger. Hierdoor is de verkoper eerder geneigd om met een hogere korting te komen. Lukt het afdingen met de verkoper niet, vraag dan naar de filiaalhouder of verkoopleider. De filiaalhouder/verkoopleider mag namelijk beslissingen nemen in tegenstelling tot sommige verkopers. Het
afdingen gaat hierdoor gemakkelijker.

Blijf altijd vriendelijk, ook al lukt het afdingen niet. Afdingen moet namelijk gezien worden als een spel. Soms gaat het goed, soms niet. Rond het gesprek netjes af. Soms lukt het afdingen op de prijs niet. Wat u dan zou kunnen proberen is extra producten bij het te kopen product te krijgen. Wilt u bijvoorbeeld een fiets kopen en lukt het afdingen niet, ga dan voor bijvoorbeeld extra fietstassen. Het verlies voor de verkoper is hierbij kleiner dan de winst voor u. Met andere woorden: de verkoper kan hier best in mee gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan sowieso even op kieskeurig.nl of dergelijke sites kijken wat internetprijsvechters ervoor vragen, dan heb je al een beter idee wat nog steeds winstgevend kan zijn voor de mediamarkt. Wat beter werkt bij het kopen van een tv is alle extra's CI+ miodule, kaartje, hdmi kabel e.d. er gratis bij eisen.

Toegevoegd na 7 uur:
eisen=vragen, misschien werkt dat beter :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt redelijk. Al die extra's kosten waarschijnlijk ook enorm veel. Ik ga eens uitzoeken wat al die extra's zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50 eu voor een module 30 eu voor een kaartje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eisen? Zo makkelijk gaat dat niet hoor. Ik vind het allemaal nogal kort door de bocht wat je daar zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja eisen was misschien niet het juiste woord, eh eh ohja vragen is misschien beter.
Vraag eerst of ze een laagste prijs garantie hanteren. En zeg daarna waar je de tv goedkoper hebt gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat als je de tv nergens goedkoper hebt gezien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan koop je het showmodel. Daar krijg je normaliter tien pct af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kans is klein dat ze het showmodel verkopen. Als ze dat verkopen maken ze 10% minder omzet en moet er weer een nieuw showmodel neer worden gezet, wat vervolgens ook weer met 10% korting wordt verkocht.
Mijn ervaring is dat de mediamarkt alleen met de prijs zakt als hetzelfde product in een gewone (dus geen internet) winkel onder dezelfde condities leverbaar is. Dagelijks hoort de verkoper tientallen keren dat de tv 'op internet veel goedkoper is'. Vaak is dan het antwoord 'dan moet je m daar bestellen'.

Vragen naar een kabeltje kan altijd, maar als je gaat eisen kan je van een koude kermis thuis komen. En hoe groot de marges zijn, maakt niet veel uit. De MediaMarkt geeft die marge echt niet weg. Van 600 naar 500 lijkt me geen reele kans van slagen.

Wel zijn er soms acties waarbij de tv 'zonder btw' verkocht wordt, dan kun je een tv met een behoorlijke korting scoren.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was helaas net te laat bij de acties zonder btw, dus dat zou ik in de gaten moeten houden. Je zegt dat de mediamarkt niet heel erg in prijs wilt zakken, doen meer kleinere winkels dit wel sneller, zoals de Expert?
paulus811
12 jaar geleden
Het gaat er niet om hoeveel een bedrijf wil zakken, het gaat erom wat je uiteindelijk betaalt. En op een model dat op het punt staat vervangen te worden door een nieuw model zul je meer korting krijgen dan een net geïntroduceerd type. De marges verschillen per merk en zelf per type. Op een 60 inch Samsung van 2999 krijg je gemakkelijker 300 euro korting dan op een tv van 449. Daarbij moet je ook bedenken welke service je wilt. Moet de tv thuis gebracht en ingesteld worden, dan mag je de prijs niet vergelijken met het zelf meenemen van een doos uit de Media Markt. Als je echt op heel korte termijn een tv nodig hebt, kun je proberen iets af te dingen maar anders zou ik wachten op een Media Markt actie. Die zijn er regelmatig. En echt besparen kun je op de kabels. Kost een HDMI kabel bij de Media Markt 44,95 dan koop je dezelfde kabel bij bijvoorbeeld allekabels.nl voor 7,95. Ook daar zit je winst in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handige tips, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mediamarkt doet niets van de prijs af als je het vraagt.
Prijs afdingen lukt niet overal. Hangt vooral van de zaak af. In kleine zaken zal het je waarschijnlijk niet lukken. Mediamarkt is een verhaal apart. Daar zijn de prijzen verschillend per stad of streek. Heeft te maken met de prijswaarde in de stad. Maar vergelijken is het eerste dat je moet doen. Maar de prijs op internet krijg je bijna nooit. Logisch want in de winkel moeten ze vaak huur en andere kosten betalen. Dus eerst vergelijken op internet, schrijf de prijzen en nummers op en ga dan de stad in. In sommige zaken kun je absoluut niet afdingen. V&D, Kijkshop, Bijenkorf, en ook bij kleine eenmanszaken is het lastig zo niet onmogelijk. Probeer wel altijd redelijk te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedenk eerst wat je aan je tv wilt uitgeven, daarna ga je kijken in deze prijsklasse.
Ga naar de winkel kijk wat ze daar hebben. Bepaal dan zelf in alle redelijkheid wat je ervoor over hebt.
Hou er rekening mee dat een goedkope tv eigenlijk nooit korting wordt gegeven.
en b.v. een kabel er gratis bij doen ze meestal eerder. (kost voor de winkel het minst (inkoopprijzen).