Is er een mogelijkheid om op een TFT LCD tv met een ouderwetse antenne ingang DVB-T te ontvangen?

Ik heb onlangs een klein TVtje gekocht waarvan ik had gehoopt dat ik er DVB-T signaal mee kon ontvangen. Helaas heeft dit TVtje alleen een gewone antenne ingang en een tulip video ingang alsook een audio ingang.
Ik zou dus graag in de camper NED1, 2 en3 willen kijken.
Is dit mogelijk met b.v.een DVB-T ontvanger die het signaal omzet naar b.v.UHF VHF(analoog) of die DVB-T via video out kan weergeven op dit TVtje? (scott MTV58)
Ik heb al veel gegoogled maar kom er niet uit. BVD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als je met je camper in Nederland blijft dan ben je voor wat betreft digitale ontvangst van Nederlandse TV signalen aangewezen op Digitenne of Canal +.

Voor Digitenne kun je een willekeurige DVB-T ontvanger kopen waarmee je gratis FTA zenders (Free to Air) zenders kunt ontvangen zoals regionale TV zenders en Ned 1,2 en 3. De commerciële zenders zoals RTL en SBS6
kun je dan niet zien, daarvoor moet je dan een Digitenne smartcard kopen met maandelijks abonnement die je in het ontvangertje steekt.

De DVB-T ontvangertjes hebben allemaal een SCART uitgang en meestal ook wel een tulp Video/Audio uit.
Daarnaast hebben de meesten ook nog 'n gewone RF UHF Antenne uitgang zodat vrijwel elke TV ermee kan werken.

Canal+ is een satelliet provider die via de Astra satelliet de Nederlandse zenders uitstraalt. Ook hier zijn een (klein) aantal Nederlandse FTA zenders vrij te ontvangen maar voor NED 1,2 en 3 alsmede de commerciëlen heb je een basis abonnement nodig dat ca. 11 euro per maand kost.

Deze oplossing is iets duurder in aanschaf maar je kunt dan wel in Nederland en heel Europa deze zenders ontvangen en nog heel veel meer. (100-en Radio en TV zenders FTA, dus gratis)
Je koopt daarvoor een ASTRA ontvangersetje met kleine schotel en daarbij het Canal+ smartcardje.

Ook deze ontvangertjes hebben de beschikking over div. bruikbare uitgangen voor je TV. (Scart/Tulp)
RF/UHF antenneuitgang zit er meestal niet op, soms wel. Ligt aan het merk dat je koopt.

Koop wel een Canal+ gecertificeerde ontvanger dan weet je zeker dat de updates voor je abonnement goed verwerkt worden en je niet met een "zwart" beeld komt te zitten.

Voor beide systemen geldt dat ze op 230 Volt werken.
Er zijn ontvangers te koop die op 12V gelijkspanning werken maar die zijn meestal weer (veel) duurder dan de 230V versies.

Maar met een omvormer 12V -->220V kun je tegenwoordig goedkoop en eenvoudig toch de 230V apparatuur probleemloos in de camper gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de uitgebreide informatie

Andere antwoorden (6)

Je hebt een digitenne ontvanger kastje nodig, deze sluit je met een scart kabel aan op je tv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit TVtje heeft geen scart aansluiting , alleen (centraal)antenne ingang en een video in ingang. zijn er ontvangers die video out aansluiting hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de digitenne ook aansluiten op je normale antenne ingang.
Kijk in je boekje eens of de TV DVB-T aankan. Dan loopt langs dezelfde ingang als de analoge signalen. De coax aansluiting dus.
In dit geval heb je alleen een antenne nodig.
Als je TV het niet ontvangt, heb je een ontvangertje nodig dat met scart op de TV aangesloten wordt. Uiteraard heb je ook een antenne nodig.
Als je toch rondtoert met je camper, koop het dan in een Franse supermarkt. Daar kost dat 20€. Waarom zo goedkoop daar heb ik nooit kunnen achterhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is belangrijk om te weten (ik ga er vanuit dat je dat al doet) dat DVB-T alleen lokaal zenderaanbod is. De Nederlandse zenders zitten in het buitenland niet in de lucht.

In Nederland komt DVB-T niet goed van de grond. Met iedere DVB-T ontvanger zijn de publieke TV en Radiozenders gratis te ontvangen. Dat zijn inderdaad Nederland 1, 2 en 3. Daarnaast zul je ook de lokale zender via DVB-T kunnen ontvangen. In mijn geval is dat TV Gelderland. Voor alle andere zenders ben je verplicht naar de KPN te stappen voor een Digitenne abonnement.

Wil je Digitenne, dan heb je niet alleen een ontvanger met de juiste uitgangen voor jouw TV nodig, maar ook één die met Digitenne overweg kan. De KPN adviseert hierin. Neem je zekerweten geen Digitenne, dan kun je iedere andere DVB-T ontvanger met de juiste uitgangen aanschaffen.

In de meeste gevallen zul je gebruik maken van de composiet verbinding. Dat zijn 3 tulp-aansluitingen. Rood en wit voor stereo geluid en geel voor beeld. De COAX wordt vrijwel niet ondersteund. Zappen doe je dan ook op de ontvanger en niet op de TV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan inderdaad met een losse DVB-T ontvanger werken die je aansluit op de tulp audio- en video ingang. Deze sluit je aan met de tulp uitgang van de ontvanger en als die deze niet heeft via de scart. Er zijn verloopkabels van scart naar tulp te verkrijgen.
Je kan de ontvanger niet op de antenne ingang aansluiten.
Je kan hiermee dus in Nederland (gratis) de Nederlandse publieke zenders ontvangen plus een regionale omroep. Voor de ontvangst van de commerciële zenders heb je een abonnement nodig.
Wil je in het buitenland de Nederlandse zenders ontvangen dan dien je met een satellietontvanger te werken. Met DVB-T kan je in het buitenland geen Nederlandse zenders ontvangen.

Johan van Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan moet je een dvb t ontvanger via scart aan de tv aan sluiten. via de normaale ingang is dat niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet gewoon een SCART naat composiet(wat jij tulip ingang noemt kopen) en je probleem is opgelost.

http://www.onlinekabelshop.nl/webshop/SCART-32.html