Kan in een tehuis met meer tv toestellen een centrale digitale decoder geplaatst worden?

In (sommige) tehuizen zijn veel tv toestellen aanwezig. Vaak alleen met analoge ontvangst, dus direct via de kabel. Er zijn tv toestellen in de dagverblijven en ook in de slaapkamers. Om bij ieder tv toestel een decoder te plaatsen lijkt mij postbaar. Daarom vraag ik mij af, of men op al die tv toestellen digitale ontvangst (al dan niet met HD kwaliteit) met één centrale digitale decoder kan bewerkstelligen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Postbaar moet uiteraard zijn kostbaar.

11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Een digitale decoder heeft over het algemeen maar één tuner. Dat houdt dus in dat iedereen naar dezelfde zender moet kijken.
Het is dus toch beter om iedereen een eigen decoder te geven. Op Marktplaats vind je ze al vanaf 15 euro, dus dat zijn de kosten niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als het kabelabonnement door het tehuis beheerd wordt, dan zullen ze wel moeten regelen dat er meerdere smartcards geactiveerd kunnen worden. Met een particulier abonnement is dat aantal, in ieder geval bij Ziggo, zeer beperkt.
bamibal
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Geldt dat ook bij digitale tv ontvangst via de telefoon, dus bij KPN, Tele2, enz.? Dus moet iedereen dan ook naar dezelfde zender gaan kijken? Ik weet, dat bij KPN het mogelijk is om meer programma's tegelijkertijd op te nemen. Dus dan neem ik aan, dat mensen naar verschillende zenders kunnen kijken.
Voor de kabel weer ik niet maar met een sattelietschotel kan je er een decoder aan hangen die de zenders op verschillende frequenties doorstuurt en dan kan je dus meerdere tv's er aan hangen gewoon via de antenne ingang en via het menu de zenders zoeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste aanbieders van digitale televisie bieden ook pakketten voor bijvoorbeeld zorginstellingen. Dat systeem zal aangestuurd worden door professionele apparatuur. Er wordt een intern netwerk gecreëerd waardoor het niet nodig is elke tv van een decoder te voorzien. Deze abonnementen kennen echter ook wel een aardig kostenplaatje, waardoor niet elke instelling ervoor kiest een dergelijk pakket aan zijn cliënten aan te bieden.

Toegevoegd na 1 dag:
PS Een instelling kan niet zomaar gebruik maken van abonnementen voor particulieren. Het betreft namelijk niet meer "vertoning in huiselijke kring". Willen ze het goed regelen, dan zijn ze aangewezen op een zakelijk abonnement.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In elke kamer een decoder plaatsen is het minst kostbaar. Je moet wel uitzoeken of je aan de smartcards kunt komen! wellicht zijn daar speciale abonnementen voor.
Bedenk ook dat een externe decoder voor oudere mensen het wel ingewikkelder maakt vwb de bediening.
Het tehuis kan wellicht beter zelf tv,s verhuren met ingebouwde ci+ module. Zo,n tv kost tegenwoordig niet meer zoveel.
Tehuizen hebben vaak ook een eigen kanaal (bv kerkdiensten) dat nog analoog is, dit kan ook een probleem zijn als alles via een centraal digitaal systeem gaat.