Wat betekent 1080p 24 Hz en wanneer is deze optie nodig op een mediaplayer?

Mijn mediaplayer ondersteunt 1080p 24Hz, 50Hz en 60Hz. Mijn TV ondersteunt dit ook. Ik heb mijn mediaplayer nu standaard op 60Hz output staan, maar ben benieuwd waarvoor de optie 1080p 24Hz dient. Deze optie staat in de mediaplayer ook in een aparte menuoptie.

Kan ik ergens zien in een film of info bestand op welke "Hz" ik de output moet zetten? Ik snap ook niet zo goed of ik nu ook 50Hz of 60Hz moet instellen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Als zowel je player en tv 24Hz ondersteunen en ze dit daadwerkelijk ook samen kunnen communiceren dat is 24Hz de beste optie. Als het niet werkt merk je dat snel genoeg ;-)
Normaliter zou je zeggen dan een hogere Hz een beter beeld geeft, dit is echter niet zo. Want een DVD, videoband en dergelijke zijn opgenomen met 24 HZ, wat inhoud dat het beeld bestaat uit 24 plaatjes per seconde.
Als je tv en player dit ondersteunen dan is 24 Hz het meest orginele beeld dat je kan krijgen en dus het meest heldere/scherpste. Als de player dit moet omschakelen naar 50 of 60 Hz dan gaan de plaatjes in elkaar over vloeien en zal je beeld waziger worden. Wel is het normaal kijkbaar, meestal dan. Het kan zelfs voorkomen dat je met de 50 of 60 Hz optie een schokkerig beeld krijgt, omdat dan de omzetting niet geheel vloeiend is.

1080p weet je neem ik aan wel wat dat is. 1080 beeldlijnen in plaats van de standaard 572 op een normale tv.

Dus 24 Hz instellen. Dit geeft het beste beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op dit forum vond ik er een stukje over:

http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=74391&sid=27d3f91aa8a48dd4a3729669ce0ad9ee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij staat ie op 60 hz, wat te maken heeft met de vernieuwingssnelheid van de beelden. Als je scherm het aankan, en dat is meestal, laat je het gewoon daar op staan. Bij 24 hz krijg je geflikker.
Dus gewoon 60 hz en verder niets veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan de bron. Als de films die je kijkt 24 frames per sec zijn is dat de beste optie. Als het materiaal van internet is, kan het een lagere framerate hebben waardoor 60 hz waarschijnlijk fijner kijkt.

Ik vond de uitleg op dit forum erg duidelijk

http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=610860

(3e post)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1080p betekend 1080 beeldlijnen (horizontaal van je tv) welke progesief aan gestuurd worden (de P) dit houdt in dat de even en oneven beelden gelijktijdig aan en uit worden gezet oftewel ververst worden en dit gebeurd 24 x per seconden. Dit is het meest rustig voor de ogen en wordt op deze manier weergeven zoals de regiseur de film heeft gemaakt. Je kunt deze optie instellen met full-hd films en als je je mediaplayer via hdmi hebt aan gesloten.