Wie kan Een aantal vragen over DVB-T voor me beantwoorden?

Ik ben van plan een DVB-T antenne aan te schaffen. Mijn vragen zijn:

Wat is de beste voor binnen? (Is op zolder)
Welke zenders kan ik ontvangen? (Enschede, dicht bij Duitsland) en heb ik nog meer nodig dan zo'n antenne en een tv?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Wat je nodig hebt is enigszins afhankelijk van je TV-toestel. In de meeste nieuwe TV's zit standaard een DVB-T ontvanger ingebouwd. Als dat niet zo is kan je bij de meeste electronicazaken wel een goede set-top box vinden.
Waarschijnlijk heb je dicht bij de Duitse grens een actieve kamerantenne nodig voor een goed signaal. De meeste instanties in Nederland denken dat buiten de Randstad niemand woont en dus zetten ze daar minder zendmasten neer. Een actieve antenne versterkt het signaal als het ware.
Zonder abonnement kan je Nederland 1,2 en 3 ontvangen en de lokale omroep (wellicht kan jij ook wat duitse zenders ontvangen). Voor meer zenders zal je een abonnement moeten nemen. Het zenderaanbod is afhankelijk van welk abonnement je kiest. Ik heb een link naar een helder overzicht in de bron staan.
Meer heb je op zich niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zit niet al te ver van de Duitse grens en kan naast de publieke omroepen in Nederland ook de Duitsers ontvangen. In Duitsland is uitzenden op DVB-T vrij, dus zitten daar ook de commerciëlen. Hier in Nederland is dat allemaal door de KPN geregeld en moet je, om de commerciëlen te ontvangen, een abonnement op Digitenne nemen. Je zal dan ook een settopbox of insteekkaart voor Digitenne moeten nemen.

Het ontvangst binnen is naar mijn ervaring matig. Een actieve antenne helpt, maar een buitenantenne is superieur qua kwaliteit. Het kost natuurlijk wel wat meer moeite om die te bevestigen.

Toegevoegd na 54 seconden:
Overigens is het nog onduidelijk hoelang we DVB-T blijven houden in Nederland. Er is sprake dat we die frequenties vrij gaan maken voor mobiel internet.