TV geeft licht; hoe komt dit?

Wanneer het licht in m'n kamer enige tijd heeft gebrand en ik -omdat ik ga slapen- alle lichten en rolluiken uit/dicht doe, geeft het beeldscherm van mijn TV nog wat licht... Ik kon gister avond niet slapen en het viel me op... Ik ging er vervolgens met m'n zaklamp op schrijnen en daarna gaf hij feller licht. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeievraag
Maar ik weet de antw helaas niet. . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n oude dikke beeldbuis

Het beste antwoord

Dit verschijnsel doet zich alleen voor bij CRT's, oftwel de glazen beeldbuizen. Aan de binnenzijde van de voorkant zit een fluoriserende laag. Die licht na als je hem uitzet (heel goed zichtbaar in het donker!) en licht ook na als je hem beschijnt, inderdaad. Net zoals een lichtgevend knopje aan een trekschakelaar.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Er worden elektronen op afgeschoten. De fluoriserende laag licht op als die geraakt wordt door de elektronen. En dat is meteen het beeld dat je wilt zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je antwoord nog niet gezien; nu staat het er 2X.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk om te weten! Dankjewel voor je antwoord!! +10

Andere antwoorden (2)

Er zit een fluorescerende laag in je beeldbuis die nodig is om de energie van elektronen om te zetten in licht om een beeld te kunnen zien.
Die laag blijft nog wat nagloeien als de TV uit is en als je er op schijnt gloeit hij opnieuw op.
De laag reageert zowel op elektronen als op licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, alleen schrijf jij 'fluorescerend' wel goed....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat ik mijn spellingscontrole aan had staan; ik probeerde eerst jouw versie.
Je hebt waarschijnlijk een oudere tv met een glazen beeldbuis, hierin zit fosfor die oplichten wanneer ze door electronen belicht worden.
Gewoon daglicht en licht van zaklampen hebben dit ook, maar in veel mindere mate.
Ken je die sterren die je aan het plafond plakt? Of wijzers in je horloge? Je tv heeft het zelfde principe.