Hoera, ik heb een Carad tv uit de jaren '50 gekregen! Hoe kan ik hem gebruiken?

Twee antennes, 4 zenders onder 4 draai/'indrukbare' knoppen met ieder drie standen, en onder deze knoppen kan ik met een wieltje frequenties opzoeken (staan cijfers bij). Achterop zitten twee kabels.

Kan ik hier ooit nederland 1-2-3 op ontvangen?

Ik neem het ding niet serieus; vind het leuk om er mee te spelen en wil er best wat tijd in stoppen.

Toegevoegd na 17 minuten:
De persoon van wie ik hem overgenomen heb heeft een aantal keer beelden ontvangen (in mijn woonplaats!)

Toegevoegd na 19 minuten:
Alleen de stekker er in en scrollen heeft geen nut?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Deze TV is niet uit de jaren 50 maar uit de jaren 60.
Je kunt de aansluitingen op de achterkant verbinden met de kabel, waarschijnlijk heb je een aanpassing van coax naar 2-polig lintkabel nodig.
Als de aansluitingen op de achterkant bestaan uit 2x 2 gaten waar banaanstekkers in passen dan kan de TV zowel VHF als UHF ontvangen, VHF = kanalen 2 - 12, UHF = kanalen 21 - 69.
Vroeger sloot men hier twee aparte dakantennes op aan, daarmee kon men de analoge TV-zenders ontvangen.
Analoge kanalen zijn nu nog alleen op de kabel te vinden, als je de kabel op de antenne-aansluitingen weet aan te sluiten kun je ouderwets zwart-wit TV kijken.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er slechts 1 aansluiting voor een twee-polig antennesnoer aanwezig is dan kun je alleen de VHF-kanalen ontvangen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Soms kun je het signaal van de kabel ook zwak via de ether ontvangen, je kan proberen een losse draad aan de midden pen van een coax-stekker te schroeven.
Als je deze draad aansluit op de kabelaansluiting en op één van de sprietantennes (of de aansluitingen aan de achterkant) dan kun je misschien wat ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen met de antennes zoeken heeft echt geen zin: in Nederland (en België) worden geen analoge TV-signalen meer uitgezonden.

Andere antwoorden (3)

Ik denk niet dat dat nog mogelijk is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland 1 2 en 3 kan je niet meer ontvangen op dat toestel, voor andere zenders is het een beetje afhankelijk van waar je woont.

De Nederlandse uitzendingen zijn allen digitaal en dus via de ether niet meer te ontvangen op die tv zonder decoders, een enkele buitenlandse zender is nog anoloog en direct te ontvangen op jou tv.

Prachtig toestelletje uit het midden van de jaren zestig, wees er zuinig op, daar zijn er niet veel meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult met deze TV geen enkele zender meer kunnen ontvangen omdat de etherzenders al enkele jaren geleden uit de lucht gehaald zijn.
Spijtig maar waar.
Je zou nog wel via een analoge kabelaansluiting van je tv gebruik kunnen maken.
Je hebt dan wel een UHF/VHF filter nodig.
Dit is een klein wit kastje waarin het UHF/VHF signaal wordt gesplitst.
Aan de ene kant de coax aansluiting en aan de andere kant de VHF en UHF uitgang welke je in de twee contacten achter in je tv steekt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens mij zijn ook vrijwel alle buitenlandse zenders inmiddels uit de lucht,maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Ik heb tenminste nooit meer iets kunnen ontvangen via de antenne.