Waar moet ik op letten bij een nieuwe tv?

Ik zoek een nieuwe tv, ter vervanging van een oude beeldbuis.
Nu valt het me bij vrienden op, dat zappen daar veel langer duurt, dan bij mijn analoog zappen. Is dit altijd zo, of is dat per digitale tv verschillend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

De belangrijkste vraag die je beantwoord moet hebben is deze: gebruiken jouw vrienden digitale tv (Ziggo, UPC) of hebben ze een gewone CAI aansluiting (zoals vroeger).

Bij een gewone CAI aansluiting komt het beeld namelijk analoog op de tv binnen. Zonder vertraging. Bij digitale tv moeten alle ééntjes en nulletjes eerst omgezet worden in beeld, en daarvoor hebben jouw vrienden vermoedelijk een decoder.

De traagheid bij het zappen wordt dan veroorzaakt door de decoder en niet door de tv zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zie hetzelfde. Ik kijk nog analoog op een beeldbuis die op een analoge coaxkabel is aangesloten, zonder decoder of andere kastjes. Zappen is instantaan. Als de traagheid aan de decoder ligt (wat inderdaad zo is, dus een + voor je antwoord), is de vraag: bestaan er ook decoders waarmee je wél snel kunt zappen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laatst iemand die zij dat het bij glasvezel sneller zapt dan bij kabel-tv. Mijn ervaring is dat bijna alle tv's met CI+ of settopboxen traag zappen. Aan de andere kant is analoge kabel geen gezicht op de meeste 42" 1080p schermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrees dat analoge tv geen lang leven meer beschoren is :
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/266 Waar je imo op wil letten bij de aankoop van een nieuwe tv:
1. Luminositeit
2. Kijkhoek
3. Bloeden van kleuren
4. Geluid : is een probleem voor boxen zonder fysisch volume
5. Verbruik
6. Ingebouwde modules : DVB-T/C/S, mediaplayer ed
7. Diameter scherm vs kijkafstand : koop niet te groot
Het 'zapgedrag' is van een groot aantal factoren afhankelijk. Een lijstje:

Snelheid van een eventuele decoder of CI+ kaart (verschilt enorm)
Kwaliteit van het signaal (niet de sterkte van het signaal)
Snelheid van (in het geval van CI+) de tuner in jouw TV of settop box

Bij het kijken naar digitale (HD)TV, moet het signaal gedecodeerd worden. Dit gebeurt door een computer in jouw TV of in jouw settop box. Hoe sneller die processor en hoe meer RAM, hoe duurder hij is en hoe vlotter hij zal werken. Zit je bij een bedrijf als UPC en neem je een settop box af, heb je zelf helaas weinig controle over de snelheid. Kies je CI+, heb je enigszins controle door de TV die je aanschaft.

Wil je met CI+ aan het werk, check dan wel bij jouw digitale TV provider of de TV is goedgekeurd. Anders heb je geen zekerheid dat het zal werken. Kies je voor een settopbox (of mediabox), dan moet de nieuwe TV over HDMI beschikken. Dat zal tegenwoordig echter geen probleem zijn.

Verder moet je even kijken welk type beeld je mooi vindt. LED, LCD of Plasma. Welk formaat (ga gerust een winkel binnen en op de afstand staan waar thuis je bank staat) en wat natuurlijk binnen jouw budget past. Boven de €250 zijn al bijna geen 'slechte' TV's meer te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een opmerking: LED en LCD zijn gewoon dezelfde televisies. Tenzij je van enorm fel beeld houd zul je geen verschil merken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Er zijn TV's die LED's achter het scherm hebben en deze uit kunnen schakelen om donkere gebieden nog donkerder te maken. Dit zijn wel de duurdere LED schermen. De goedkope LED schermen werken gelijk aan de LCD's.
Het zap-gedrag is gewoon iets wat je moet accepteren. Het went, en je krijgt er ook een uitgebreid programma-overzicht voor terug. Verder kun je ook met beleid zappen. Waar je nu alles langs scant met de knoppen P+ en P-knop, kun je nu een EPG (elektronische Programma Gids) gebruiken om te zien wat er op TV is. Verder is het ook zo dat de nieuwere decoders redelijk snel zijn. Niet zo instant als analoog, maar de vertraging is hooguit een seconde.

Digitale TV moet je sowieso aan, aangezien analoog er inderdaad niet uit ziet om een groter toestel.

Over het toestel zelf is door anderen al een hoop gezegd. Al zou ik willen opmerken dat je niet te bang moet zijn voor een groter model. Grootte went namelijk erg snel. Je zou een stuk karton kunnen neerzetten van de grootte van het scherm om te kijken hoe het bevalt. Echter moet je dan wel rekening houden met de lijst die nog om te TV zit.

46" met een dunne lijst op 3,5 meter afstand is geen uitzondering meer.

Verder moet je kijken naar waar het toestel komt te staan en wanneer er naar de tv gekeken wordt. Wordt er overdag veel gekeken, en komt er veel licht binnen van twee kanten door bijv. grote ramen? Dan valt plasma af te raden doordat ze niet zo helder zijn (betekent in dit geval 'fel schijnen') als LCD's.

Plasma biedt echter wel voor een lagere prijs goede kleuren, zwartweergave en minder digitaal-ogend beeld wat zeker voor mensen die van een beeldbuis af komen, als prettig ervaren wordt.

Tevens is belangrijk kwa locatie, van waar mensen naar het beeld kijken. Wanneer er rondom een bankstel staat, betekent dit dat mensen schuin tegen het beeld aan kijken. De inkijkhoek moet dan dus persé goed zijn.

Ook relevant is te weten wat er voor content gekeken gaat worden. En dan met name of er gekeken wordt naar sport en naar games. De verversingswaarde moet voor beiden hoog zijn (anders wordt het beeld onduidelijk bij snelle bewegingen), en voor games is de inputlag (hoe snel de televisie reageert op invoer die aan de Playstation/Xbox/Wii gegeven wordt) ook belangrijk. Het lastige aan de inputlag is dat deze nooit specifiek weergegeven wordt en je deze alleen uit besprekingen kan halen.

Kijken in de winkel is niet echt ideaal, behalve voor het bekijken van het uiterlijk en de inkijkhoek. In winkels staan televisies namelijk afgesteld op de winkelruimte en de winkelruimte is natuurlijk sowieso anders dan de situatie thuis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie voor een vervolg mijn tweede post...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let verder niet op merken. Samsung en Philips zijn populair in Nederland om verschillende redenen, enigszins begrijpelijk, maar zeker niet terecht. Andere merken zijn minstens zo goed. Merken als Toshiba en Sharp overwegen mensen niet eens, maar dit zijn prima merken met prima kwaliteit televisies (Sharp heeft in Japan zelfs de reputatie van Philips (merk van de nationale trots, etc.), terwijl Philips hier geen concurrentie heeft en Sharp wel in Japan. Het enige waar je niet voor zou moeten gaan zijn merken als Techwood en Medion. Maar die zul je maar weinig vinden en sowieso niet in de winkels.
Je kunt bij de aanschaf van een nieuwe TV letten op:
- prijs
- stroomverbruik (afhankelijk van soort TV en afmetingen, LED is zuiniger dan LCD en het meest onzuinig is plasma)
- uiterlijk (bijv. dikte van scherm)
- beeldkwaliteit en geluidkwaliteit
- of je gebruik maakt van een decoder of interne ontvanger
- aansluitingen (soort en aantal, zowel voor input (bijv. HDMI en Scart) als output (bijv. geluid))