Wanneer is een LCD TV op kamer temperatuur zodat er geen condens vormt als je hem in het stopcontact doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (5)

Ik heb ook een lcd maar nooi last van condens ook niet als we hem buiten hebben gehad als we buiten tv kijken.
Maar na een uurtje is hij wel geaklimatiseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van het acclimatiseren van een lcd tv heb ik nog nooit gehoord.
Ik heb er ook een, direct geinstalleerd na ontvangst.
Niks aan de hand.

Kortom: Ik zou 'm gewoon aanzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geldt niet alleen voor een LCD of LED TV, maar voor alle elektronische apparaten. Als er condens op de printplaten zit, kan er sluiting ontstaan. Alles acclimatiseren is veiliger.
Hoe lang moet dat gebeuren? Dat hangt van het temperatuurverschil af tussen de ruimte (event. buiten) en de ruimte waar het wordt aangesloten. Ook hoe lang heeft het in de koude omgeving vertoeft. Uit de winkel in de auto met verwarming en dan naar binnen zal minder tijd nodig zijn of helemaal niet.
In de winter zal het eerder nodig zijn dan in de zomer.
Er staat geen tijd voor. Van buiten kan het lijken als het vocht is opgedroogd, maar van binnen nog niet. En vooral voor de printplaten met elektronica is het belangrijk. Soms kan het uren duren. Hangt ook van de temperatuur waar het staat te acclimatiseren.
Eerst enkele uren wachten is veiliger. Vroeger met de beeldbuis toestellen kon je aan het glas voelen hoe droog het was.
Het is vaker voorgekomen in mijn praktijk met nieuwe toestellen dat er apparaten zijn gesneuveld door condens, zonder dat de oorzaak was te vinden. Wel met veel videorecorders gehad dat banden zelfs in een andere kamer werden opgeborgen waar geen kachel brandde en vuile koppen veroorzaakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle electronica die vanuit een koudere omgeving (bijv. bij vervoer in vrachtwagen naar klant) naar een warme omgeving wordt verplaatst dient eerst te acclimatiseren omdat er condens neerslaat op en IN de apparatuur.
Wanneer een apparaat niet volledig droog is kan het bij inschakelen defect raken.
Afhankelijk van het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten mag je gevoeglijk aannemen dat een periode van 3 á 5 uur ruim voldoende is.
En altijd uit de verpakking halen om op temperatuur te komen want in de verpakking duurt het veel langer en kan de condens niet voldoende verdampen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24uur is het beste. weet je alles zeker. Maar dan nog zal er weinig gebeuren als je haar aanzet. Koelkasten hebben officeel ook 24 uur nodig, maarja..