Wat was de reactie van de mensen bij de komst van de eerste televisie?

waren ze er allemaal fel tegen of..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Mijn ouders hadden het volgende, zei kochten een tv en de buren een koelkast en die gebruikte ze samen. Dus onze melk stond bij de buren en tv kijken deden we bij ons.
Tv kijken was iets waar je voor ging zitten, koffie koekje en dan de tv aan en samen kijken. Bijna niemand was er op tegen, een groep streng gelovige wel, maar de meeste mensen vonden het geweldig leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha wat een vette regeling, zou je nu mee aan moeten komen, heb je binnen 3 uur heibel.

Andere antwoorden (6)

De hele buurt ging bij die ene buurman zitten die een televisie had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, mensen waren positief.
de eerste tv's in de straat, dat was me wat.
buren gingen bij elkaar kijken.
er was geen ruzie, want er waren maar een paar zenders.
iedereen was er door gebiologeerd, dat was me wat nieuws! :)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het niet zo dat er maar een Nederlandse zender was in het begin?
Rieneke1
12 jaar geleden
wat mij bijstaat 2, ned 1 en 2.
mss een goeie vraag? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland_1 1951
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland_2 1964 Wist alleen niet dat er al vanaf 51 Nederlandse tv was, dacht altijd dat er van de jaren 60 pas tv was.
Rieneke1
12 jaar geleden
wist ik ook niet mrtomaat.
wij kregen rond 1965 de eerste tv in de straat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat hoor ik ook veel vaker van mensen rond die tijd.
Ze vonden het geweldig, bij mijn vader thuis kwam de hele buurt tv kijken want zij waren de eerste in de straat met een tv.
Het is natuurlijk niet vergelijken met nu, was zwart wit en maar een enkele zender, maar dat maakte de pret er niet minder om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was absoluut niet zo dat iedereen het geweldig vond.

Veel mensen vonden het maar een overbodige en onzinnige uitvinding.

Wij keken wel bij een vriendinnetje naar Dappere Dodo
rond 1958, maar mijn ouders kochten pas een tv
tien jaar later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste televisie dateert van bijna 80 jaar geleden.
Het werd in die tijd beschouwd als een wonderbaarlijk fenomeen om beelden met behulp van elektromechanische apparatuur over enige afstand zichtbaar te maken.
Er was nog geen sprake van reguliere uitzendingen of programma's, film was wel al bekend maar voor de eerste televisiebeelden vond men het simpel bewegen van een vaag silhouet al heel spectaculair.
Tegenstand begon zich pas veel later binnen beperkte bevolkingsgroepen te ontwikkelen toen er uitzendingen kwamen met inhoud die ter discussie gesteld kon worden.
In Nederland was er vanaf 1951 tot halverwege de zestiger jaren, vooral in het westen van het land, slechts één zender beschikbaar, de uitzendingen werden verzorgd door de 5 oudste omroepverenigingen en door de NTS, de overkoepelende Nederlandse Televisie Stichting. (later NOS)
Omstreeks die tijd kwam er een tweede zender bij die vanaf een kunstmatig eiland voor de kust commerciële uitzendingen begon, TV Noordzee.
Sinds de tijd dat er reguliere uitzendingen van de diverse omroepverenigingen waren, kwamen er kleine groepen mensen die juist fel tegen het fenomeen waren omdat ze het niet eens waren met de inhoudelijke kant van de uitzendingen van verenigingen met een andere politieke of confessionele opvatting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oudtante van mijn man vond het heel eng. Die ruimde ook altijd eerste de kamer op voordat de tv aan mocht omdat ze bang was dat de mensen op tv bij haar naar binnen konden kijken ;-)