Mijn Philips Matchline 100Hz -TV is bijna 19 jaar oud. Hij doet het nog prima , maar we lezen vaak over implosie.Moet ik een beetje bang worden..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ik zit al jaren in deze branche en ik kan je zeggen dat Philips het als vrijwel enige fabrikant voor elkaar kreeg om Tv's te fabriceren die 10-tallen jaren mee gingen.
Ik ken een geval van zelfs tot 34 jaar!
Je hoeft er niet bang voor te zijn dat je TV omdat hij al 19 jaar oud is een groter gevaar vormt dan wanneer deze tv nieuw zou zijn.
Wel raad ik je aan om als de tv al jaren niet meer is gerepareerd of nagezien en dus al heel lang niet opengemaakt is hem even te laten schoonmaken.
Ik doe dat altijd met een stofzuiger en een lange zachte (make-up) kwast waarmee ik vastzittend stof afveeg en direct opzuig zodat het niet helemaal onder in het toestel valt.
Ook zou je het PTC even moeten (laten) controleren of de solderingen waarmee deze op de print bevestigd is nog intact en stevig zijn.
Dít is het onderdeel wat wel eens (kwam echter hoogstzelden voor) brand in het toestel veroorzaakte doordat de solderingen broos werden en losraakten waardoor vonkoverslag kon ontstaan.
DE BEELDBUIS VAN EEN OUDE TV KAN NIET (NOOIT!!) UIT ZICHZELF IMPLODEREN!!!
Er doen en deden ooit allerlei spookverhalen de ronde waardoor je bang werd een tv in je huis te zetten.
Impoderende beeldbuizen veroorzaken over het algemeen weinig en meestal zelfs helemaal geen schade.

De oorzaak van implosie is ALTIJD het PTC geweest wat los zat en vonkoverslag veroorzaakte en dus brand in het toestel.

DUS WEES NERGENS BANG VOOR EN OP NAAR DE VOLGENDE 18 JAAR!!!

Op bijgaande foto een afbeelding van hoe het PTC er uit ziet.
Is een Philips tv dus dit type moet er in zitten.
Helaas geen andere foto op internet gevonden dus foto heeft onderaanzicht.

Toegevoegd na 10 uur:
In zéér zeldzame gevallen kwam het ook wel eens voor dat er een lek ontstond in het hoogspanningsgedeelte waardoor het stof in een tv kon ontbranden.
Dit is echter ook een te verwaarlozen risico.
In principe is een koelkast net zo gevaarlijk als een oude beeldbuis tv,want ook deze kunnen door oververhitting van het ptc wat ook in koelkasten wordt gebruikt ontbranden wanneer er iets fout gaat.
Hoe vaak hoor je over een koelkastbrand?
Maak je dus geen zorgen en blijf kijken naar je tv zolang hij het nog prima doet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou nooit een klant adviseren zelf een tv open te maken of zelf wat aan te doen. Vaak kan een klein tikje tegen de hals van de bb al het einde zijn. Tevens heeft de buffer elco in de voeding nog lange tijd ong. 300 Volt. Aanraking kan aardig zeer doen. Stof is niet de oorzaak van brand. Gewoon als het toestel geen kuren vertoond, niets aan doen. Vaak komen er juist klachten of het door een echte kenner laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf wel meegemaakt dat door vonkoverslag in een lekke hoogspanning wel degelijk brand in het toestel ontstond doordat het stof tot ontbranding kwam.
Je moet weten dat het stof wat jarenlang verzameld is verzadigd is van zuurstofatomen en dus zeer gemakkelijk tot ontbranding komt.
Waar je het vandaan haalt dat een klein tikje tegen de beeldbuishals al het einde betekend is mij een raadsel,want dat valt reuze mee hoor.
Ik heb trouwens niet aangeraden het zelf te doen.
Ik heb gezegd: "ik raad aan hem even te laten schoonmaken."
Als een toestel al jarenlang niet is schoongemaakt is het altijd verstandig dit eens te doen omdat bij een ophoping van stof de koeling van het toestel belemmerd wordt.
Dit verkort de levensduur van het apparaat en het draagt altijd een klein risico in zich doordat de temperatuur in het toestel te hoog oploopt,wat weer defecten kan veroorzaken.
En de beeldbuis aanraken moet je natuurlijk ook nooit doen,alhoewel de beeldbuis als het goed is niet meer onder stroom staat zodra het toestel is uitgeschakeld en los van het net is gekoppeld.
Als jij het tegendeel beweert dan had ik al tientallen keren een oplawaai moeten krijgen van de spanning,maar dit is mij nog nooit gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met verwijderen van de achterkant een tik tegen de bb-hals geeft IS HET OVER met de buis. Is mij al 5 keer overkomen en ook collega's van mij. ondanks dat je het weet. Laat staan een leek. Dus een leek moet het toestel niet openmaken. Betreft alleen toestellen met beeldbuizen.
Ik heb diverse demo's gegeven met stof in brand steken. Is geen materiaal dat blijvend brandt. Tenzij het katten- of hondenharen zijn.
Over het aanraden heb ik overheen gelezen, daar ik niet eens zou aangeven hoe en wat je moet doen. Om een leek niet tot daden aan te sporen.
Als een toestel los gekoppeld is van het net kan de buffer elco nog uren een hoge gelijkstroom van boven 200 V behouden, die erg langzaam ontlaadt. Kan aardig pijn doen.
Dus zomaar solderen in dat gedeelte dienst voorzichtigheid. Teven de hoogspanning op de buis is ook niet weg. Ook al heeft het geen "kracht meer", moet het eerst met speciaal apparatuur ontladen worden. Hoe vaak je al een tv heb gerepareerd weet ik niet, maar mijn quota staat op duizenden, dus weet ik wat ik schrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb heus wel eens een optater gehad van een beeldbuis.
Stonk behoorlijk (naar verbrand haar) dus is een flinke geweest.
Is mij echter maar één keer overkomen.
Je moet inderdaad weten wat je doet en je hebt gelijk ontladen is het beste.
Alleen hoef je daar geen speciale apparatuur voor te gebruiken en kan je doen via de blanke "aarde"draad welke rond de beeldbuis ligt.
Is ook een veilige manier om te ontladen.
En ja ik heb er toch ook enkele duizenden door mijn handen laten gaan.
Ik schat toch zeker een goede 5.000 stuks.
En natuurlijk altijd gewerkt met een scheidingstransformator,wel zo veilig!
Toch is het mij nog nooit overkomen dat er een beeldbuis sneuvelde door deze aan te tikken met de achterkant of anderszins
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zowel in de buiten als binnendienst gewerkt. Soms wat het werken een beetje krap. En verwijderen van de achterkant niet makkelijk. Tevens heb ik 1 x gehad dat bij een nieuwe tv dat de onderkant (ingehangen) niet gebeurd was en bij verwijderen van de bovenste schroeven de kap er af viel en de hals raakte. Een andere keer wilde de kap er niet af en toen ik naar mijn gereedschapskoffer liep, het plots wel af viel en de hals raakte.
Als je zoveel al gehad hebt en nog niet zoveel als ik er verwerkt heb, zou je moeten weten dat de hals zwakker is dan de voorkant, die zelfs 1 cm dik of dikker kan zijn.
Maar prijs je gelukkig dat je het niet gehad hebt. In sommige gevallen was het verzekeringswerk, maar heb ook van de 5 keer, 2 keer uit eigen zak moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik weet dat de hals veel zwakker is dan de voorkant,maar ik zeg alleen dat ik het gelukkig nog nooit bij de hand gehad heb dat een beeldbuis sneuvelde als ik er tegenaan kwam.
Ja en als een kap die eerst niet loskomt er spontaan vanzelf afvalt kan ik mij voorstellen dat het fout gaat....

Andere antwoorden (5)

Zolang hij het nog prima doet is er weinig aan de hand. Maar zodra je ziet dat hij mankementen gaat vertonen zou ik hem afschrijven. Als je het echt niet meer vertrouwt, kan je voor een nieuwe gaan, maar dat is geheel aan jou natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spontaan imploderen van de beeldbuis van een televisie is zeer onwaarschijnlijk, alleen bij geweld van buitenaf zou het kunnen gebeuren.
Vooral daar het toestel al 19 jaar oud is dan is toch wel bewezen dat de beeldbuis geen zwakke plek heeft.
Gevaarlijker bij oude televisies is oververhitting van bepaalde onderdelen (of vonkoverslag) die verzameld stof in de kast in brand kan laten vliegen.
Als je bang bent voor spontane ontbranding van de televisie dan kun je wellicht beter een moderne LCD-TV aanschaffen, die maken door de afwezigheid van hoogspanning minder kans op zelfontbranding.
Voor de oude TV is het raadzaam om de stroom helemaal uit te schakelen als je niet kijkt, de stand-by stand kan in zeldzame gevallen ook tot brand leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niets uit of een TV stand-by staat of in gebruik is.
Het "gevaar" is in de stand-by stand niet groter.
Dit werd gedacht omdat áls het fout ging terwijl de tv in de stand-by stand stond,er meestal niemand aanwezig was.
Het kwam echter net zo vaak voor wanneer er tv gekeken werd.
En maak de vraagsteller niet onnodig bang door de opmerking: "Als je bang bent voor spontane ontbranding..." nergens op gebaseerd.
Dat gebeurd nooit en zelf als het zou gebeuren, je hebt er geen last van, ik heb zelf in het verleden diverse glazen beeldbuizen kappot geslagen, je hoort aleen een soort zoef geluid, meer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Implosie klink gevaarlijk maar bij een beeldbuis moet je je een doffe plof voorstellen. In de beeldbuis heerst een vacuum en wanneer er zich plots een grote breuk voordoet (je moet dan echt met een hamer tegen de beeldbuis slaan want hij is aan de voorkant centimeters dik!), dan zal het vacuum plotseling ongedaan gemaakt worden.

Ik heb jaren geleden vele beeldbuizen afgeschreven. Deze buizen werden opgehaald. Wat we deden was de vacuum opheffen door aan de achterkant (bij de kathode) een klein glazen flensje af te breken. Een beetje gesis en het is over met he vacuum.

in het kort: het is uitgesloten dat zich spontaan een implosie plaatsvindt. ALS dat het al doet zou je er zonder gevaar vlak voor kunnen staan...'t is redelijk ongevaarlijk voor de directe omgeving.
ronaldP
12 jaar geleden
een implosie is het tegenovergestelde van een explosie,
het scherm klapt naar binnen, dus rondvliegende scherven hoef je niet te verwachten..

maar misschien is het op de lange duur zuiniger voor je portemonnee om een nieuwe tv te kopen, deze zijn vaak zuiniger met stroom..