als je tv 107 cm is hoever moet je er dan vanaf zitten voor het mooiste beeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat beeld verandert echt niet, hoor. Al ga je er 10km vanaf zitten ;-)

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

tussen de 3 en 5,5 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heeft er ook mee te maken hoe hoog je hem plaatst en hoe hoog de stoel/bank is waar jezelf opzit
je kunt het beste in een electronicazaak geen kijken daar hebben ze meestal wel een hoek speciaal voor de tv s en daar kun je kijken wat jezelf het fijnste vind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoogte heeft niks te maken met de afstand tot het beeld.
Daar ons oog een accommodatie heet om op 1 meter afstand nog verschillen te zien van 1 mm, is de scherpte bij televisie veel minder.
Bij de oude televisies was proefondervindelijk vastgesteld, dat de beste kijk-afstand 6-8 maal de BEELD-HOOGTE is.
Dit betekende dat je de hoogte (niet diagonale) lengte eerst moet weten.
Deze berekening zal niet veel verschillen met de huidige televisie, alhoewel de toestellen scherper van beeld zijn geworden.
Een veel te grote televisie staat wel stoer, maar het beeld hoeft niet prettiger te kijken dan een kleinere.
Ook rekening houdend met het feit dat sommigen een veel te groot scherm in huis hebben, heeft dit tot nekklachten geleid (het heen en weer kijken van links naar rechts en van rechts naar links, i.p.v. de ogen te draaien).
Het beste is de gemiddelde kijk-afstand van de kijkers te meten (hou rekening mee, dat degenen die veel te ver van links of rechts zitten geen goed beeld hebben) en dan in de winkel proberen naar achteren te lopen en te kijken welk scherm op je gemiddelde kijk-afstand het beste en mooiste beeld geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is een rekensommetje voor.
neem het beeld diagonaal en vermenigvuldig deze door 3 en je hebt de ideale kijk afstand
voorbeeld. 81 cm diagonaal x 3 = 243 cm
dat is dus de afstand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
breedte van tv in inch vermenigvuldigen met 10 dus 42 inch is 420 cm.