Kan je bij bluray discs kiezen tussen 16:9 en 21.9 beeldformaat?

zoals je onder audio tussen 5.1 en 2.0 kan kiezen.

de discmakers weten toch dat de kopers een over het algemeen een 16:9 tv hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou wel kunnen, d.w.z. er zijn ook b.v. Disks in 4:3 en 16:9 formaat te krijgen, maar op één Disk past het niet, omdat de film er idd geheel dubbel op moet staan.
Zie b.v. de Harry Potter titels, die zin verkrijgbaar in 4:3 en 16:9 formaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn dat die discs die op beide kanten beschreven zijn of krijg je gewoon twee discs?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je koop of de ene of de andere, dus het is niet 2in 1 ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar links van ik vind nu alleen 2.35:1 cinemascope dus in 16:9 formaat. Dus gewoon met zwarte balken boven en onder. 4:3 vind ik helemaal niks van terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops 2.35:1 in een 16:9 frame bedoelde ik te zeggen, 16:9 en 2.35:1 zijn niet hetzelfde natuurlijk :P

Andere antwoorden (1)

Nee dan zou de film er twee keer op moeten staan. Overigens zou je anders beeld aan de zijkanten missen. Ik zie het probleem niet met zwarte balken bij een cinemascope film.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je zonder ondertitels kijkt kan je met de meeste tv's wel de zijkanten eraf laten vallen met een zoom stand echter valt dan ook een deel van ondertiteling weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het probleem is dat ik niet van zwarte balken hou, vind fullscreen prettiger kijken. ook vind ik 16:9 een fijner formaat dan 21:9, als ze 16:9 tv's verkopen moeten ze ook films verkopen die daar op af zijn gestemd. en dan doel ik niet op http://www.avblog.nl/philips-21-9-breedbeeld/ voor 3000 euro waarop nederland 1 ineens weer balken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"als ze 16:9 tv’s verkopen moeten ze ook films verkopen die daar op af zijn gestemd." Dat zie je verkeerd in mijn ogen. Films worden voor de bioscoop geschoten niet voor tv's. In de dagen van de 4:3 videoband werd bijna de helft van de film er af geknipt. Nu de tv's een stuk breder zijn geworden is de keuze om een film in zijn volle glorie over te zetten op een disc steeds logischer. Een Blu-ray disc komt zo aardig in de buurt van de originele beleving in de bioscoop 24 fps en 2.39:1 of 1.85:1 formaat. Een filmregisseur zal zich niet snel aan gaan passen en 16:9 gaan eisen omdat tv's, waar hij helemaal niks mee te maken heeft toevallig een ander formaat hebben. Sterker nog 2.35:1 is ooit bedacht om juist niet compatible te zijn met tv's om zo de cinema weer interessant te maken. Filmliefhebbers hebben liever niet dat er aan een film geknipt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb de regisseur weinig te melden, daarbij is het dus persoonlijk wat je prettiger vind kijken. ik vind een niet compatible product leveren niet fair. films mogen dan niet voor tv zijn bestemd, blu rays zeker wel. en als tv kijker vind ik dat ik de optie moet hebben om niet gehindert te worden door zwarte balken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De optie hadden ze denk ik technisch wel kunnen maken dat had de Blu-ray speler dan voor zijn rekening kunnen nemen, ze zouden zelfs nu nog BR-spelers kunnen maken die dat doen. Misschien zit het zelfs wel op sommige BR-spelers, ik heb het nog nooit gezien of van gehoord maar theoretisch kan het. Persoonlijk vind ik dat ze nu de beste optie hebben gekozen maar ik ben dan ook een aanhanger van het idee dat de film met zo min mogelijk aanpassingen op mijn tv moet komen. De zwarte balken neem ik voor lief, bij 4:3 uitzendingen heb ik ook expres zwarte balken aan de zijkanten, ik ben een van de weinige volgens mij die dat zo doen. In de tijd dat alles(veel) naar tv-formaat geknipt werd kregen de filmliefhebbers weer niet hun zin. Jij kan er nu voor kiezen de ondertitels uit te schakelen en te zoomen, in de tijd dat er geknipt kon je het missende beeld nooit meer erbij krijgen.