Waarom kan ik geen schakelaar tussen 2 coax kabels plaatsen?

Situatie:
Ik heb een coax verdeler en daar zit een kabel in die ik graag wil laten schakelen tussen geen tv en wel tv.
Nu heb ik hier een schakelaar liggen (dubbelpolig en een enkelpolig)
Maar als ik de boel verbind en ik schakel gebeurd er niks. De kwaliteit gaat wel enorm omlaag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het signaal van de coaxkabel is hoogfrequent, de frequentie ligt ruwweg tussen 50 MHz en 1 GHz.
Hoogfrequent signaal wordt ook door betrekkelijk kleine condensatoren doorgelaten.
De contacten in een schakelaar raken elkaar weliswaar niet, maar vormen doordat ze op een paar mm afstand staan een condensator met een capaciteit van verscheidene pF. (pico Farad)
Deze capaciteit is voor de hogere kanalen een redelijk goede geleider.
Wel is er sprake van verzwakking omdat dezelfde soort parasitaire capaciteit een deel van het signaal kortsluit naar aarde. (de afscherming van de kabel)

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn wel speciale coax schakelaars verkrijgbaar, die schakelen niet alleen, maar zorgen ook dat "open" uiteinden netjes met een karakteristieke impedantie van 75 ohm worden afgesloten.
Je kunt met eenvoudige middelen nog het beste resultaat verwachten als je met de schakelaar niet de draad onderbreekt, maar de binnenader met de schakelaar kortsluit.
Als je een wisselschakelaar hebt: de uitgaande ader laten wisselen tussen binnenkomende ader (aan) en afscherming (uit)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, bedankt voor je technische uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was sneller. :)
Dus +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uw antwoord was het beste, voornamelijk voor de hint om een wisselschakelaar te gebruiken.
Dankuwel hiervoor. Ik ga dat eens proberen.

Andere antwoorden (1)

Signaal welke door coax gaat is hoogfrequent.
Zie het maar als een zender en ontvanger.
Als je de boel uitschakelt zal er nog altijd wat signaal door de "lucht" gaan.
Hiervoor maken ze speciale schakelaars.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.elektronicawereld.nl/categorie/antenne_materiaal_antenne_cai/coax_stekkers_verloop/product/209/coax_schakelaar/details

Wel ook een afsluitweerstand gebruiken op de niet gebruikte ingang.
http://www.coaxkabel.nl/Coax-Splitters/122/505/Afsluitweerstand.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord.