waarom is televisie uit de ether slechter dan van de kabel?

ik heb in de slaapkamer televisie van Nederland 1,2 en 3 vanaf de buitenantenne op 66 cm scherm. In de huiskamer heb ik alle zenders op 82 cm scherm die is aangesloten op de kabel met een digitale decoder. Zowel van de antenne als van de kabel is dus digitaal en zou van goede kwaliteit moeten zijn, maar op de tv op de antenne is het beeld veel minder goed en zuiver terwijl de sterkte heel goed is ( volledige groene balk). Het digitale signaal van de kabel is veel zuiverder en minder hoekig en schokkerig. Ik snap dat niet, als ik signaal met eigen antenne uit de lucht haal zit er toch veel minder tussen dan als ik het van de kabel haal, want die halen het uit de lucht en moeten het dan weer verspreiden via de kabel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buitenantenne? Je bedoelt digitenne!

Antwoorden (4)

De kabel pikt het signaal op grotere hoogte uit de lucht dan je privé antenne.
Het signaal voor TV kan nauwelijks afbuigen en gebouwen die tussen de zendmast en jouw antenne staan kunnen het signaal negatief beïnvloeden, maar minstens zo belangrijk zijn hoge gebouwen die op andere plaatsen rondom je antenne staan; ze reflecteren een deel van het signaal zodat er aan het oorspronkelijke signaal allerlei kleine signaaltjes worden toegevoegd. Dat kan variëren van echte dubbelbeelden tot ruis (wazig beeld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kabel signaal heeft veel minder weerstand dan lucht(digitenne signaal) dus een beter signaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het signaal opde kabel is afgeschermd voor invloeden van buitenaf, terwijl je digitenne overal voor blootstaat, die kan zelfs last hebben van een brommer die voorbij rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het signaal van Digitenne is zeer sterk gecomprimeerd. Ze moeten dat doen om toch een breed aanbod te kunnen geven in de beperkte bandbreedte die ze ter beschikking hebben. Dat betekent in de praktijk dat een voetbalveld een biljartlaken wordt, zonder sprietjes, e.d.
Op de kabel is veel meer bandbreedte ter beschikking.