kan je tv kapot gaan als het hevig onweert terwijl de stekker er in de stopcontact is.

Ik ben nu in venlo en het gaat enorm erg hagelen
Dus ik wil vragen of het gevaarlijk ius om het ni

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Ja dat kan.

Dit kan op 2 manieren:

1) directe inslag.
De bliksem slaat ergen in in je huis of directe omgeving in waarbij de bliksem o.a. door je leidingen gevoerd worden.
Je TV uitzetten helpt niet want die paar mm. die je spanningschakelaar (als je er nog 1 in hebt zitten) is voor bliksem een koud kunstje te overbruggen.

Oplossing: stekker (ook van kabel) eruit.

2) inductie.
In principe geld hetzelfde als hierboven. Er is echter geen sprake van directe inslag maar wel van een stevige puls op het 'systeem'. Je verzekering betaald in het laatste geval niet uit. (eventueel wel bij coulance).

Je moet jezelf dus niet blindstaren op de 220V maar ook op je kabel: hier kan een hoop narigheid je huiskamer op binnenkomen!
ronaldP
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzekering betalen wel degelijk uit.
Bij een echte inslag zal nl. over het algemeen een hele buurt of wijk getroffen worden en is het bewijs geleverd dat hier sprake is geweest van een blikseminslag.
In zo'n geval wordt er altijd betaald.
Wanneer je als enige individu een claim indient en er is verder geen sprake van schade elders zal een verzekering niet uitkeren.
ronaldP
12 jaar geleden
Heb het dan ook over het geval van Inductie. Dat is moeilijker te bewijzen omdat niet elk adres of apparaat er evenveel 'last'van heeft. Bij directe inslag wordt inderdaad WEL zonder problemen uitgekeert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Technisch correct antwoord.
Dus +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor de info

Andere antwoorden (6)

Als de bliksem inslaat dan zou dit kunnen gebeuren maar de kans dat dit gebeurt zal heel klein zijn! En je stoppen houden dit wel tegen en de meeste stop kontakten zijn ook geaard en dat houd het volgens mij ook nog tegen. Maar het zou kunnen volgens mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandig om de t.v. uitzetten en ook de p.c.
Want de kans dat het in slaat is groot .
Vooral in deze afgelopen jaren hebben we extreme onweersbuien.
En dat is echt merkbaar.
Net nog was weer de stop doorgeslagen.
En voor enkele weken terug 3 maal in een week door onweer.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoppen slaan niet door vanwege onweer!
Waarschijnlijk de aardlekschakelaar geweest?
j5m
12 jaar geleden
Bij ons in de volksmond heet dat stop. (een aardlekschakelaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is in de volksmond een beschuitje een stuk vlees zeker??!? Een smeltveiligheid is in de volksmond een stop.
Een aardlekautomaat is in de volksmond gewoon een aardlek hoor. Maar die kan best wel uit gaan bij een blikseminslag. Er komt dan een spanning te staan op de aarde, waardoor een spanningsverschil ontstaat. Door de nul aarde verbinding(TN stelsel) in de grondmoffen en trafostations, wat in het grote deel van Nederland wordt gebruikt, gaat de aardlekautomaat een verschil van spanning krijgen tussen de fase en nul (wat normaal 0 hoort te zijn). Hierdoor wordt een spoel bekrachtigt wat de verbinding doet scheiden van elkaar, maw; de aardlek gaat uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verschil in spanning mag 3 ml-ampere zijn geloof ik hoor!
Ja de kans dat de bliksem inslaat in je tv is bij hevig onweer groot. Je hebt speciale bliksem stopcontactdozen die de overspanning rechtstreeks afvoert door de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat de bliksem inslaat is NIHIL
Je tv kan zelfs ontploffen als je slechte bedrading hebt. Geloof me, zoiets wil je niet meemaken als je rustig tv zit te kijken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer al je leidingen onder de grond liggen, in de wijde omgeving, heb je weinig te vrezen.
Transformatorhuisjes en kabel-verdeel-stations zijn tegen blikseminslag beveiligd.
Als je daarnaast zelf een aardlekschakelaar in je meterkast hebt zitten kan je weinig gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De trafo huisjes ed. hebben een kooi van Faraday aanwezig aan de binnenkant. Als een bliksemflits bijv in een hoogspanningsleiding inslaat dan kan dit alsnog door geleid worden naar de trafo's. Dit kan een netpiek veroorzaken.
Dit kan ook gebeuren als je bijv dicht bij een bliksemafleider woont en daar slaat de bliksem in. Dan wordt de bliksem via de aarde afgevoerd maar kan ook via joun aardpin naar boven komen en dan via de aarde in het WCD komen. Meestal zal je aardlek uitspringen. Ook via de CAI of de telefoonlijn kan dit gebeuren! Kanttekening;
Per mm droge lucht is circa 1000V nodig om een overslag te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al ligt alles onder de grond en is alles goed beveiligd
er kan er wel degelijk een inslag plaatsvinden waarbij al je apparatuur vernield wordt.
Bliksem zoekt zich niet altijd een weg langs dit soort objecten.
Wanneer er een inslag plaatsvind via een boom in de omgeven kan alle beveiliging worden omzeild en heb je een net zo'n grote schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jack, ik begrijp niet waarom je de ene keer loopt te zeggen dat dingen wel degelijk mogelijk zijn, maar de andere keer dan weer dat de kans dat de bliksem inslaat nihil is...
Ja dat kan. Alle apparaten die met een touwtje naar buiten je huis gaat, kunnen stuk gaan. Dus ook via de stopcontact.

Je kunt wel een overspanningsbeveiliging adapter gebruiken, maar die beschermt niet tegen een 'directe' inslag.

Toegevoegd na 10 minuten:
Andere gevoelige kabels zijn: Telefoonlijn, internet, upc, televisie, radio.