Hoe kan ik de antennekabel van mijn televisie zelf splitsen?

Ik wil mijn antenne kabel splitsen en vroeg me af of ik dit op een manier zelf ook kan doen zonder een splitter te hoeven kopen.

Kan ik bijvoorbeeld de kabel in een kroonsteentje vastzetten en dan de 2 kabels aan de andere kant van dat kroonsteentje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het kán wel, maar het is geen chique oplossing.

Strip eerst de buitenste isolatie over ongeveer 3 cm weg.
Gebruik liever een mesje dan zo'n goedkope striptang met een stelboutje met contramoer.

Verwijder eventueel aanwezig aluminiumfolie, maar pak alle draadjes die om de binnenisolatie zitten bij elkaar en draai ze om elkaar heen.

Strip nu de binnenisolatie over ongeveer 1 cm weg.

Stop de koperen binnenader onder het 1e schroefje van de kroonsteen, de in elkaar gedraaide draadjes van de afscherming onder het 2e schroefje van de kroonsteen.

Doe dit ook met de twee kabels waar je het signaal naar toe wil sturen, die stop je parallel in de andere kant van het kroonsteentje, binnenaders onder het 1e schroefje, afscherming onder het 2e.

Het is beslist aan te bevelen om toch liever een splitter te gebruiken, je voorkomt dan dat de twee televisies elkaar kunnen beïnvloeden en het ziet er een stuk netter uit.
De beïnvloeding uit zich bijvoorbeeld in het feit dat een TV sneeuw gaat vertonen zodra het andere toestel op een bepaald kanaal geschakeld wordt.

Een metalen splitterblokje is voor minder dan 2 euro bij Action verkrijgbaar, anders heeft een elektra winkel ze voor iets meer geld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let er wel op dat je geen losse draadjes van de afscherming per ongeluk contact laat maken met de binnenader, dan komt er geen signaal meer door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het advies.

Andere antwoorden (3)

Dat gaat wel maar je beeld is bagger hoor.
Ik heb het ook geprobeerd maar het werkt niet echt.
Voor een paar euro heb je een splitter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
dit gaat inderdaad niet echt geweldig werken een splitter is echt niet zo duur
In een splitter zitten diverse componenten die nodig zijn voor het doorgeven van een ongestoord optimaal signaal.
Dat zit niet in een kroonsteentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het op bovenstaande manier wil gaan doen raad ik je ook aan om het kroonsteentje te isoleren. Met isolatietape o.i.d. Dit voorkomt een klein gedeelte van de storing van buitenaf. Toch, inderdaad, een splitter is veel beter.